Ábránd
az a lelki állapot, melyben az
érzelem s a képzelődés vesz erőt a lelken, s hatásuk alatt a dolgok tárgyias
szemlélése megszűnik. Lélektanilag az Á. Megmagyarázása ama lelki tehetségek
egymásba átfolyó árnyalatainak szemmeltartásával történik, melyeknek egyik
határán az emlékezet, a másikán a teremtő képzelet áll. Az emlékezet megújítja
a már átélt dolgok képeit, a teremtő képzelet pedig át nem élt képeket hoz
saját erejéből elő. Mindkettő logikusan, a teremtő képzelet azonfelül saját
törvényei, az úgynevezett esztetikai törvények szerint jár el. Miként az
emlékezet és a képzelet, akként képekkel bánik a közönséges képzelődés, s az
ábránd is. Mindkettö átélt s át nem élt képeket sző egymásba, egymástól abban
különbözve, hogy a képzelődés szövevényének nincs esztetikai értéke, de
legalább logikuma van; viszont az Á. szövevénye csak mester kezében kap
esztétikai értéket. E lelki állapotról, mely az akarat által kellően még nem
fegyelmezett fiatal korban gyakran tapasztalható, irta Vörösmarty: Ábrándozás
az élet megrontója, mely kancsalul, festett egekbe néz.
Á., zenei
értelemben lazán összefüggő szabadon szerkesztett zenemű, melynek tartalmát
eredeti, vagy pedig már meglevő, gyakran más zeneszerzőktől származott
gondolatok avagy népdalok képezik. Magyar zeneszerzők közül kiváló Á.-okat
irtak: Liszt F., kinek hires Don Juan, Robert, Lukrecia, Lucia s más
opera-ábrándjait az egész zenei világ ismeri, valamint magyar rapszódiáit,
melyek magyar népdalokra szerkesztett, általánosan elismert ábrándok a Székely
Imre magyar ábrándjai is kiváló zenei termékek; Ábrányi Kornél és Zimay László
is irtak magyar Á.-kat. Az A. olasz elnevezése Fantasia; ez elnevezést régente
egyes zeneszerzők, p. Gabrieli G., Vecchi H. stb. oly zenedarabok feliratán is
használták, melyek a Ricercar, Sonata v. Toccatától semmi tekintetben sem
voltak megkülönböztethetők. Az ábránd formáját l. Zenei forma.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|