Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Abszolút hallásoktatás, Az a zenei képesség ( zenei képességek), amelynek segítségével - minden külső segédeszköz és egyéb zenei támpont nélkül - egy adott zenei hangnak a magassága viszonyítás nélkül felismerhető, abszolút hangnév jelöléssel megnevezhető (passzív abszolút hallás , előfordulása gyakoribb), ill. egy adott hangnak abszolút névvel történő megnevezése után lehetővé teszi annak énekhangon (v. hangszeren) történő megszólaltatását (aktív abszolút hallás, előfordulása ritkább). Veleszületett jellegét sokan vallják, ám a gyakorlat azt mutatja, hogy a hangszerjátékosok jelentős hányadánál az abszolút hallás a tanulás során alakul ki, leginkább a saját hangszer színére és hangterjedelmére. A behaviorista zenepszichológia az abszolút hallás kialakulását a gyermeket körülvevő zenei környezetnek, a korai bevésésnek (imprintingnek) és/v. a latens tanulásnak tulajdonítja. Révész Géza egy meghatározott magasságú hangra való állandó emlékezésként definiálja az ál abszolút hallást, amely a viszonyítást is magában foglalja. A valódi abszolút hallástól idői teljesítménye különbözteti meg. Az abszolút hallás nem abszolút biztonságos hallás. A tévesztések hátterében zenei és nem zenei tényezők egyaránt állhatnak (relatív hallás) . - Ir. Révész G.: Einführung in die Musikpsychologie. Bern, 1946.; Wellek, A.: Musikpsychologie und Musikästhetik. Frankfurt/M. 1963.; Lundin, R. W.: An objective psychology of music. New York, 1967.; Brockhaus-Riemann: Zenei Lexikon. I. Bp. 1984. VII. 13.; Dowling, W. J.-Harwood, D. L.: Music cognition. New York, 1986. Laczó Zoltán Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|