Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Affektív ta... ----

Magyar Magyar Német Német
Affektív ta... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Affektív taxonómia

oktatás,

Olyan pszichológiai taxonómia, amely a személyiség érzelmi szférájába tartozó tanulási célokat fogalmazza rendszerré. A beállítódással, meggyőződéssel, emocionális viselkedéssel összefüggő célok taxonómiáját először Krathwohl alkotta meg, Bloom taxonómiája nyomán. Az affektív taxonómia hierarchikus elrendezése magában foglalja a belsővé válást, mint jellemző rendező elvet is: a környezeti hatások milyenségét, interiorizációját követi nyomon. Kategóriái a következők: befogadás (ingerek tudomásulvétele), reagálás (valamilyen inger hatására aktív cselekvés), értékelés (társadalmilag értékesnek tartott magatartás beépülése a személyiségbe), értékszerveződés (az értékrendszer kialakulásának kezdetei), a személyiségre jellemző értékkomplexum kialakulása. A tanulási célok (affektív tanulás) e szférája sokkal tágabb, mint amit az "érzelmi" jelző sugall. Az affektív taxonómia akárcsak a kognitív taxonómia megfelelést feltételez a követelmények - tanulási célok - viselkedés elemek között. Az affektív taxonómia alkalmazása kevésbé elterjedt, mint a kognitív taxonómiáé, bár ezt a dimenziót is tanulási eredmények mérésére, ttv.-i döntések előkészítésére, tervezésére tartották alkalmasnak készítői. Kategóriái sokkal vitatottabbak, mert sok kutató szerint a taxonomikus rendezőelv nem érvényesül bennük. Értékfilozófiai problémákat is felvet: a kategóriák egymásutánja feltételezi az abszolút értékekről vallott felfogást, adott normákhoz való igazodást, és ezzel a taxonómia semlegességének deklarált elve nem teljesül. affektív taxonómiaákat találunk azokban az integrált taxonómiai rendszerekben, amelyek a személyiség értelmi, érzelmi és pszichomotoros összetevőivel foglalkozó tanulási célokat együttesen igyekeznek taxonomikus rendbe állítani, olyan elméleti alapon, hogy e személyiség-összetevők szétválasztása mesterséges és indokolatlan. - Ir. Krathwohl, D. R.-Bloom, B. S.-Masia, B.: A taxonomy of educational objectives. The classification of educational goals. Handbook. II. Affective domain. New York, 1964.; Szabolcs É.: A taxonómiák továbbfejlesztésének elméleti és gyakorlati törekvései. M. Ped. 1983. 4. 426-435.; Santini, B.: Taxonómiák. in: A tantervelmélet kialakulása és fejlődése. A tantervelmélet forrásai. 5. Bp. 1985. 91-123.

Szabolcs Éva

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is