Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Agapé... ----

Magyar Magyar Német Német
Agapé... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Agapé

(görög., szeretet, vendégség), azelső keresztények közös étkezései, melyeket az egyházközséget összekötőszeretet kimutatására és bebizonyítására tartottak, s az úrvacsora ünnepélyévelfejeztek be. Az urvacsorát a kereszténység első idejében lehetőleg mindennapmegünnepelték. Egy város vagy kerület lakói valamely e célra kibérelt nagyobbteremben, vagy valamely gazdagabb hittárs által fölajánlott helyiségbenestefelé összejöttek közös vendégségre. Kenyér és bor sohasem hiányzott, emellett hús, sajt, tej és méz s mint a római katakombákban tett ásatásokmutatják, hal kerülhetett leggyakrabban az asztalra. A vendégség költségét agazdagabb egyháztagok viselték. A meghatározott órában a vendégek összejöttek;ha valaki késett, azt az apostol rendelete szerint (I. Kor. XI. 33) megvárták smikor mind együtt voltak s férfiak és nők más-más asztalhoz leültek, az egyházpüspöke vagy preszbitere elmondta az áldást. Azután jött az étkezés, melynekvégén az egész gyülekezet megmosta a kezét. Ekkor, vagy ha az évszak úgykívánta előbb is a lámpát föltették tartóikra (mint a tróási felsőházban. Csel.XX. 8) s kezdődött az est ünnepélyesebb része. A gyülekezeti előljárómegáldott, megtört és szétosztott egy kenyeret s körüljáratott egy poharat, «azáldásnak poharát»: Azokat, kik különösebb lelki ajándékokkal birtak,felszólították, hogy fejtegessék a szentírást s a gyülekezet himnuszt énekeltIstenhez, vagy Krisztushoz mint Istenhez. Ez volt a legtermészetesebb alkalom,hogy a távoli egyházakból jövő híreket, leveleket közöljék az egyháztagokkal sfogadják az ajánló levelekkel jövő idegeneket. Adományokat gyűjtöttek a bajbanvagy nyomoruságban levő testvérgyülekezetek számára (l. Kor. XVI. 1). Azutánjött az üdvözlés, a testvéri szeretetet oly melegen jellemző «szeretet csókja»(l. Pét. V. 14), a «szent csók» (Róm. XVI. 16), a végima s a nyugodt, csendesszétoszlás. A második század óta az A. házi és keresztény-társadalmi ünneppéváltozott, sőt pusztán társas mulatozássá fajult, mint Alexandriában, vagypuszta ajándékozássá a szegények javára, mint nyugati Afrikában, s így el kellevesztenie jelentőségét. Más okok is befolytak az A. elfajulására s fokonkint elis tiltották az egyházi zsinatok, a laodiceai (360-370 között), a 3-ikkarthágói (391) és a trullósi (692).

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is