(Augustinus) Aurél, Szent, a
nyugati egyház legkiválóbb egyházatyája, szül. Tagasteben, Numidiában 354-ben.
Meghalt Hippóban 430 aug. 28. Apja Patricius pogány volt s csak kevéssel halála
előtt lett kereszténnyé, de anyja, szt. Monika, buzgó keresztény. Az okosságáért
és jámborságáért egyaránt magasztalt nő jókorán igyekezett becsepegtetni fiába
a keresztény vallás tanait. Magasabb kiképzés végett a fiatal, alig 17
esztendős Á.- t szülői előbb Madaurába, aztán Karthagóba küldték. Itt nemcsak a
retorikai tanulmányokat üzte nagy kedvvel, de belekóstolt a nagy város
élvezeteibe is, és - mint életirói mondják, elmerült a világ gyönyöreiben.
Cicero «Hortensíus»-ának olvasása költötte fel benne a vágyat az örök igazság
keresése iránt. Egyideig bölcsészeti kérdésekkel foglalkozott; majd azt vélte,
hogy az igaz bölcseséget s ezzel együtt az önuralmat a manichaeusok vezeklő
misztikus szektájában találja meg. Hozzájok csatlakozott, azonban nem találta
meg nálok azt, amit remélt. Tiz évet vesztegetett el a manichaeus felekezet
körében s kiábrándulása oly erős volt, hogy már-már kétségbeesett az igazság
léte és saját lelkének nyugalma felől. Ujra a bölcsészethez fordult és Platon s
az uj platonikus iskola iratai kötötték le figyelmét. Harminc éves korában
Rómába megy, egy év mulva pedig Milanóba s mindkét helyen az ékesszólást
tanítja. Milanóban összeköttetésbe jut Szt. Ambrussal, ennek hatása alatt
megtér, s 387-ben, husvétkor természetes fiával Adeodatussal együtt
megkeresztelkedik. A következő évben hazájába tér vissza, hol aszkéta
egyesületet alkot, s a világtól elvonulva él mind addig, amig a hipporegiusi
gyülekezet preszbiterré nem választja. E tisztet nem akarta elfogadni Á.; de
amint akarata ellenére mégis hivatalába lép, oly tehetséget és erélyt fejt ki,
hogy Valerius, Hippo püspöke püspöktársává szentelte föl 395-ben. Ettől fogva
Á. szava s tekintélye volt a döntő az afrikai egyházban. Nagy sikerrel támadta
s győzte le a már létező vagy ujabban felbukkanó eretnek törekvéseket, a
donatistákat, a manichaeusokat, az ariánusokat, a pelagiánusokat, a
szemipelagiánusokat. E győzelmek egyuttal biztosítottak az afrikai egyház
tekintélyét az egész nyugati egyházban. A. hire az egész egyházban elterjedt, s
csorbítatlanul maradt egész haláláig. Tetemeit sokáig a páviai Péter-templomban
őrizték s 1842-ben vitték pápai engedéllyel Algériába, hol Hippo romjain, a
francia püspökök által épített sirban helyezték el. Szt. Ágoston egyike a
nyugati egyház négy nagy doktorának; egyike ő az egész egyház legnagyobb
atyáinak és tudósainak; rendkivül sokoldalu s minden téren bámulatot kelt
tökéletessége. A keresztény vallás alapvető tanait bölcseleti alapokra fektette
s e közben Platont vette alapul, úgy azonban, hogy ahol szükségesnek látta,
Aristoteles tanait is alkalmazta s a hitet a bölcselet által nem
befolyásoltatta. Nagyon szépen kifejtette a hit és a tudomány, a
kinyilatkoztatás és az ész közt levő viszonyt. A lehető legerélyesebben
hangsulyozta a katolikus egyház és a pápa tekintélyét: Roma locuta; causa
finita. Világosan kjfejtette a hit két forrásának, a Szentirásnak és a
hagyománynak tekintélyét. A hit titkait az ész által minél inkább
megvilágosítani és érthetővé tenni igyekezett. Fő működése a kegyelem és a
szabad akarat közt levő viszony megvilágításában áll; ez utóbbit erősen hangsulyozza,
de Ádám büne által meggyengültnek mondja. Világosan feltünteti a különbséget,
mely az ember természeti állapota, őseredeti állapota, bukott állapota és
megváltott s megszentelt állapota közt fennáll. Az elvet: Isten a
természetfölöttieket a természetiekre, ezeknek megfelelően építi,
érvényesítette. Álláspontja az isteni előre-választás (praedestinatio)
kérdésében még mindig vita tárgyát képezi. Ágoston sáját élettörténetét megirta
a sokat idézett «Confessionum libri XII» és «Retractationum libri II. művekben.
Megjelent, nem említve a külföldi kiadásokat: «Tyrnaviae 1763 typ. acad. soc.
J. » Ugyanitt továbbá Kassán, Győrben. Nagy-Váradon, Egerben megjelentek:
«Augustini divi Aurelii, fasciculus divini amoris, complectens meditationes
soliloquia et manuale Cassoviae 1732», «Soliloquia et manuale Cass. 1738.»
«Meditationes Tyrn. 1739. » U. a. «Tyrn. 1765.» «Manuale Tyrn. 1739.» U. a.
«Tyrn. 1767.» « Soliloquia Tyrn. 1739.» U. a. «Tyrn. 1765.» «Selectae epistolae
polemicae Jaurini 1740.» U. a. «Tyrn. 1741.» «Regula Magnó-Varadini 1743.»
«Praecipuorum ad doctrinam de gratia Christi pertinentium tomuli duo, Tyrn.
1767.» «Meditationes, soliloquia et manuale Agriae 1780.» Műveinek
összegyüjtött kiadása megjelent Párisban 1679-1700, s u. o. 1836-40-ben.
Forrás: Pallas Nagylexikon