Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Agresszióoktatás, 1. Az etológia olyan viselkedésformákat tekint agressziónak, amelyek során az azonos fajú egyedek igyekeznek egymást eltávolítani valamilyen, a fennmaradáshoz és a szaporodáshoz szükséges ökológiai erőforrás közeléből, v. megakadályozni annak megszerzésében, illetve elfogyasztásában a másikat. A fajtárs(ak) hozzáférését korlátozó viselkedés széles skálán mozoghat, a fajtárs akcióinak a kommunikáció útján történő befolyásolásától kezdve, a rituális harcon keresztül a tényleges, fizikai sérülést vagy a fajtárs elpusztítását eredményező akciókig. Az adott faj ökológiai élőhelyétől és az adott élőhelyhez történő adaptáció folyamán keresztül, evolúciós előtörténetétől függ, hogy milyen, agresszióként értelmezhető viselkedésformákat alkalmaz az ökológiai erőforrások megszerzéséért folytatott vetélkedés során. Az agresszív viselkedésformákat a formai jegyek, a kiváltó okok és a funkció alapján csoportosítják. Az agresszió funkció szerinti formái: szaporodási sikert befolyásoló agresszió, szexuális agresszió, territoriális agresszió, szülői fegyelmező agresszió, elválasztási agresszió (szülő-utód konfliktus), dominanciával kapcsolatos agresszió, csoportok közötti agresszió, ragadozó elleni agresszió. 2. Emberi viszonylatban a másik vagy mások ellen irányuló támadó viselkedés, amely közvetlen vagy közvetett (testi, lelki és szimbolikus) formában, pl. verbális közlésben is megnyilvánulhat. Az önérvényesítés és a kompetencia kifejezéseként a proszociális agresszióval is számolnak, a támadó, romboló, negatív irányultságú agresszió megítélése esetenként éppen ezért nehéz. Az emberi viselkedésben is lehettek az állatvilágban az etológiai vizsgálatokkal feltérképezett öröklött viselkedésformákhoz hasonlóak az emberiség őstörténetében. Módosult formái, amelyek már társ.-i, gazdasági körülmények által erősen befolyásoltak, napjainkban is jelen vannak. Megfigyelések szerint öröklött tulajdonságok is - pl. a fokozott impulzivitás, ingerelhetőség - hozzájárulhatnak az agresszív viselkedés kialakulásához (harapás, karmolás) és szocializációs problémákhoz vezethetnek; még nehéz csecsemők, nehezen kezelhető gyerekek. A modern pszich. az agresszív minta tanulás útján történő elsajátítását is bizonyítottnak tekinti. A szociális tanuláselmélet szerint a passzívan szemlélt agresszív viselkedés késleltetett követése kísérletileg is megfigyelhető. Egyre több adat bizonyítja, hogy a médiában látott agresszív viselkedésminták, pl. tv-filmek, videofilmek, sőt agresszív rajzfilmek stb. jelentős mértékben hatnak a gyerekekre. A rossz szocioökonómiai státusú fiatalok agresszív cselekedetei a társ.-i beilleszkedések nehézségeivel összefüggésben növekvő tendenciát mutatnak. 3. Politikai értelemben egyértelműen negatív megítélés alá eső fegyveres vagy más módon elkövetett támadás egy áll. szuverenitása, területi épsége, pol.-i függetlensége ellen. Ennek kritériumait az ENSZ Alapokmánya foglalja össze, ezen cselekmények körét 1974-ben határozták meg. Az agresszió a béke ellen elkövetett nemzetközi bűntett, a Biztonsági Tanács dönt arról, hogy valamely esemény agressziós cselekmény, és határozatot hoz a szükséges intézkedésekről. - Ir. Csányi V. (szerk.): Agresszió az élővilágban. Bp. 1986.; Atkinson, R. L. et al.: Pszichológia. Bp. 1994.; Vajda Zs.: Nevelés, pszichológia, kultúra. Bp. 1994. Dóka Antal-Páli Judit Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|