Akarat szabadsága
(büntető jog). A kérdés a
büntetőjogászt csak annyiban érdekli, amennyiben határozottan állást kell
foglalnia az ellen a téves felfogás ellen, mintha az indeterminizmus a
beszámíthatóságnak s ezzel a büntetőjognak. alapját s lényeges föltételét
képezné. Sőt ellenkezőleg. Amily joggal mondhatná a determinista bűntettes a
társadalomnak: «mily jogon büntetsz engem, midőn én nem cselekedhettem másként,
mint a hogy cselekedtem?» épp oly joggal felelne a társadalom: «azért
büntetlek, mert én sem cselekedhetem máskép. A szükségszerűség törvénye, mely
szerinted feltétlenül s ellenállhatatlanul bűntettre kényszerített téged, épp
oly feltétlenül, épp oly ellenállhatatlanul arra kényszerít engem hogy
büntesselek». És ez természetes. A szükségszerűség törvénye, ha uralkodik, épp
úgy uralkodik a társadalom, mint az egyesek fölött. A társadalmi szükség
továbbá a társadalom büntető hatalmának mindenkor elegendő alapját s igazolását
fogná képezni, épp úgy, mint a büntető hatalomnak egyúttal határát is képezi. A
kérdés a büntető jogászt továbbá annyiban érdekli, amennyiben az akaratnak a
tételes törvény által is feltételül kitűzött szabad elhatározási képessége nem
jelenti az indeterminizmus tanának elfogadását, mert nem a szabad elhatározási
képesség hiánya, hanem e képességnek a törvény által megállapított bizonyos
okok miatt való hiánya zárja ki a büntetőjogi beszámítást, míg ellenben e
képességnek más okokon alapulható, a determinisztikus iskola szerint mindig
fenforgó kiánya a büntetőjogi beszámítás szempontjából közömbös. Az A. fölött
folyó bölcsészeti viták érintetlenül hagyják a büntetőjogászt, ha annak a
tapasztalati ténynek elfogadása mellett, hogy «az embert indokok vezérlik», a
beszámíthatóság alapját a jellem fegyelmezettségétben keresi, amely a
társadalomellenes motívumok érvényre jutását nem engedi. A jellem fegyelmezettségének
lehetősége tapasztalati igazság, mert tapasztalati tény, hogy az emberek
aránytalan többsége társadalmi, törvényes indokoknak enged. A bűntetőjog.
alapjai tehát az u: n. erkölcsi szabadság problemájától függetlenek, sőt korunk
nagyszerű reformtörekvéseinek alapkövét képező «célgondolat» csakis az indokok
által determinált akarat mellett nyeri teljes jelentőségét.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|