(albánul: Skipéria, törökül:
Arnaut), a Balkán félsziget nyugati partvidékének neve, É-on a Bojana folyótól,
D-en az Artai öbölig (É. szél. 42°-ától a 39°-ig), Ny-on az Adriai és
Jonitenger és K-en a hegyláncok között, melyek a macedóniai folyamvidéknek vízválasztóul
szolgálnak. Albánia magában foglalja a régi Illiria déli részét, épp úgy a régi
Epiruszt; neve az ó-kor végén az Albanopolis város körül épült kis kerületet
jelentette és csak a XI. században terjedt ki az egész országra és lakosaira.
Ma a török birodalom egy része, kivéve egy darab földet Arta folyótól DK-re,
melyet 1881-ben engedtek át Görögországnak és pedig Janina, Monasztír, Szkutari
vilajeteket és részben Koszovo-t. Északon Montenegróval, és az osztrák-magyar
monarchia által okkupált Novibazar szandzsákkal, D-en Görögországgal határos,
míg K-en közigazgatásilag több ízben átnyúlik a határhegységen keresztül
Macedóniába. A tulajdonképeni Albánia nagysága vagy 44,000 km2, a
vilajet-beosztás szerint mintegy 58,000. A. talajalakulata: ránchegységek közé
zárt egyenközű, messze elnyúló hosszvölgyek, melyek legtöbbnyire kréta és
eocénkorú mész és palakőzetekből állanak és kívülről töredezettek; csak a
Sar-dagh-ban lépnek fel régibb alakulatok. A hegységek Boszniától kezdve
ÉNy-DK-i irányt követnek, Albánia északi határán, a Drinánál, jelentékeny
fordulatot képeznek K felé, e repedésen túl déli csapásukat folytatják, melyek
az ország déli részén DK-ivé változnak. A legmagasabb láncok azok, melyek A.
vízválasztóját képezik kelet felé, mindenekelőtt a hatalmas Sar-Dagh (l. e.),
messze dél felé a Grammosz-hegység, mely mint Pindosz benyúlik Görögországba. A
hegység közepén nagy teknőalaku fennsíkok sülyedtek alá, melyek részben
tekintélyes zárt tavakat tartalmaznak (a Szkutari, Ochrida, Kasztoria, Janina stb.
más), termékenységük által sűrübb népességet táplálnak és a közlekedés
középpontjai. Az ország folyóinak (Bojana, Drina, Devol, Vojuca, Kalamasz stb.)
folyása nyílt hosszvölgyek és keskeny hegyszakadékok közt váltakozik, úgy hogy
a közlekedési utak sokszor nem követhetik azokat. A hegyvonulatok
váltakozásának megfelel a tengerpart iránya. ÉNy-ról a Drinánál D-nek tart, míg
Glossza-foknál (Akrokerauni előhegység), ahol (az otrantói úton) az itáliai
parthoz 70 km.-re közeledik, ismét DK-re fordul így az ország természetszerűleg
két részre oszlik: az északi Felső-Albánia ÉD-i parttal és a déli, Alsó-Albánia
ÉNy-DK-i parttal. Az elsőben a hegység előtt egy, folyók által felépített sík,
mocsaras és egészségtelen partvidék terjed el, míg Dél-Albánia hegyei többnyire
meredeken ereszkednek le a tengerre; csak Prevezánál és Filatesznél van
laposabb partvidék. Az éghajlat Észak-Albánia mocsaras partjainak kivételével
kitűnő, a Dél-Itáliával hasonló szélesség alatt álló ország forróságát a hegyi
és tavi levegő lehűti. A völgyek és síkok talaja némi műveléssel gazdag termést
hoz; a hegyek többnyire hűvösek és terméketlenek. Kukorica és más gabnanemű
mindenütt tenyész; dohány bőven nő; olajtermelés a parton jelentékeny kivitelt
nyújt. A tengerparti magaslatokon azelőtt sűrűbben voltak erdők s jeles
hajóépítőfát szogáltattak. A legtöbb európai tengeri hatalmasság, Egyiptom,
maga a porta is részben innen fedezte szükségleteit. Most az irtás
következtében kopasz pusztaságokká lettek, csak a beljebb eső földön van még
erdőség, részben őserdők. A nép inkább kóborló pásztoréletre hajlandó, mint
földmívelésre; szarvasmarha-, barom és juhtenyésztést űz; sok juhot szállítanak
Konstantinápolyba. Különben szállít teknőst, piócát, miben a tavak bővelkednek,
és még viaszt; az előbb jelentékeny korallhalászat helyett tengerisó-főzés jött
divatba, főleg Avlónánál. A termények békés felhasználására és feldolgozására a
lakosok nem igen hajlandók. Ezek főrészt albánok; csak északkeleten vannak
szerbekkel és törökökök keverve és délen, Epiruszban, részben görögösítve.
Mivel Itáliát igen megközelíti, a természet által a két félsziget közt való
közlekedés előmozdítására van hivatva, miben most is jelentékeny s az ókorban
is már kitünt. Akkor Dyrrhachium (Durazzo) kikötőtől egy nagy katonai út, a via
Egnatia, A.-n keresztül Szalonikibe vonult. Később a bizonytalanság és a
közlekedési utak megromlása a földtől eme jelentőséget teljesen elvette. A. ma
Európa legvadabb, legnyersebb, legműveletlenebb és legismeretlenebb országa. A
legjelentékenyebb városok Prizrend, Szkutari és Janina.
Forrás: Pallas Nagylexikon