(helyesebben: Albigaiak)
elnevezés gyűjtőnévül szolgált több egymáshoz hasonló, de különböző országokban
más-más neveket viselt középkori, messze elterjedt eretnek felekezeteknek; így
Felső-Olaszországban, Déli-Magyarországban és Boszniában: Patarinok-v. Patarénusok-nak,
Dél-Franciaországban Turlipinok-, Publikánok- és Bolgároknak hivattak
legközönségesebb nevük azonban (különösen a XIII század óta) albigensek volt a
déli-franciaországi Albi-tartománytól (Languedocban) és amint ők magok hítták
magukat: katarok (e görög szótól cadaroi = tiszták;
honnan a német Ketzer). Már «bolgár» elnevezésök magában véve is sejteti, hogy
az akkor Bolgárországban elterjedt és máskép Paulieianok vagy Publikánoknak is
nevezett Bogomilok (Bog milujy, könyörülj istenem-szavaktól; mások szerint egy
Bogomil nevű paptól) eretnekségével rokonságban és összefüggésben voltak, amit
az a körülmény tesz kétségtelenné, hogy miként a Bogomiloké, úgy az ő elméleti
tanításuk is teljesen megegyezett a régi manichaeusok dualisztikus (kételvűségi)
alapon álló tanításával. Ugyanis mint a gnosztiko-manichaeusok, úgy az A. is
két ős lényt, istent vettek fel, jót és rosszat a szellemvilágot a jó, az
anyagot pedig a rossz isten teremtette. A rossz isten az ó-testamentombeli
Jehova csellel arra csábította a lelkeket, hogy az égből a földre leszállván
testeket vegyenek fel, és ekként hatalmába kerültek. Sok évezred után azonban a
jó isten megkönyörülvén a testi rabságban-sínylő lelkeken, teremtményei
legfőbbikét, Krisztust küldötte a földre, hogy a lelkeket megszabadítsa.
Szerintök Krisztus nem bírt anyagi testtel; halála csak látszólagos volt. Az
általa véghez vitt megváltás csak ama tanítás követesében áll, amely szerint az
embernek arra kell törekednie, hogy önmegtagadás által a testtől megszabaduljon.
Tökéletesekül tekintették azért azokat, akik az anyaggal való minden
érintkezést, minden földi birtokot, minden testi táplálkozást szorgosan
kerültek. E tökéletesek kézföltevés által elnyerték a lelki keresztséget, az
úgynevezett consolamentum-ot (megvigasztaltatást), mely holtuk után lelkeiket
az égbe vezérli el. Kevésbbé tökéletesek azok a hívek, akik még földi vagyonnal
bírnak, házas életet folytatnak és akik csakis haláluk alkalmával nyerik el a
consolamentum-ot. Akik e consolamentum nélkül halnak meg, azoknak lelkei emberi
és állati testekben vándorolnak. A tökéletesség és szentség legfőbb jele az
öngyilkosság; amiért is, hogy boldog kimulást szerezzenek nekik, a szülők
gyermekeiket és viszont ezek szülőiket öldösték. A III. laterani zsinat (1179)
kiközösítvén az A.-t, ellenök, mint az állam és társadalom biztonságára
veszélyes eretnekség ellen, a világi hatalmakat szólította fel. Pápai követek
és hitszónokok ezek közt különösen kitűnt szent Domonkos, ki az eretnekség
megszűntetésére a szent olvasót ajánlotta lelkes beszédeiben működtek az
albigaiak megtérítésén Olasz és Franciaországban; de az A. hite azért folyton
tartotta magát, annál is inkább, mert egyes világi főurak (így Rajmond,
toulous-i és Roger, beziers-i grófok) pártfogolták követőit; miért is III. Ince
pápa, miután követeit az A. meggyilkolták, Fülöp Ágost francia királyt arra
bírta, hogy az A. megfékezésére keresztes háborút vezessen. Simon, montfort-i
gróf lett a keresztes hadjárat vezére, aki kezdetben szerencsével harcolt és
több várost elfoglalt tőlük; később azonban politikai és személyes érdekekre
akarván azt kizsákmányolni, majdnem 20 évig tartott hadjárat s az 1229.-i évben
megkötött párisibéke által ért véget. Az albigai eretnekség végleges
megszűntetésére hozták be ezután az inquiziciót (hitnyomozást).
Forrás: Pallas Nagylexikon