Ama nagy befolyásnál fogva,
amelyet az erdők az égaljra, a patakok képződésére, a légkör nedvességére és
egész vidékek talajának termőképességére gyakorolnak, a kiterjedt kincstári
erdőbirtok a műveltség legmagasabb fokán álló országokban is jogosult, sőt
szükséges, és az állami erdőségek elidegenítése a népközösségre nézve
nagyfontosságu érdekeket áldozna fel. Addig, amig a magánerdő-birtokosok csak a
gazdasági haszonra tekintenek s a könnyelmü erdőpusztításból eredő sulyos
következésü bajokkal nem törődnek, a gondatlan erdőkezelés megszüntetésére az
állami erdők megtartása az egyetlen hatékony eszköz. A kincstári erdők eladását
a pénzügyi szempont sem követeli. Az erdőgazdaság csak nagy birtoktesteken
űzhető igazi haszonnal Arra nézve pedig nem forog fenn benső ok, hogy az állami
erdőbirtokoknak kevésbbé helyesen és termékenyen kellene kezeltetniök, mint a
magántulajdonban levő erdőknek. Személyes tevékenységével a magánnagybirtokos
sem sokat lendíthet az erdőgazdaságon, mert éppen úgy, mint az állam,
helyettesítő személyzetre szorul. A természeténél fogva külterjes erdőművelés
aránylag kevés munkát és mozgó tőkét igényel: A magántulajdonos közvetlen
érdeklődésből folyó nagyobb igyekezet és gondosság, új termelési módszerek,
tökéletesebb gépek, üzleti leleményesség s a kedvező árviszonyok gyors
felhasználása tetemesen nem fokozhatják az erdőgazdaság jövedelmezőségét, amely
inkább az általános közgazdasági viszonyoktól, jelesül a népesség sürüségétől,
a műipar fejlettségétől s a közlekedés minőségétől függ. Sőt az állam annyiban
még előnyben is van a magánbirtokosok felett, amennyiben az erdészeti tudomány
útmutatása szerint szerkesztett erdőgazdasági üzemtervnek állandó és tervszerü
követésére nézve az állami kezelés kétségtelenül nagyobb biztosítékot nyujt,
mint a változó magántulajdonosok s az általuk alkalmazott erdőtisztek.
Idejárul, hogy a kormány az erdőtisztek érdeklődését és törekvését előléptetésekkel
és személyi kitüntetésekkel is emelheti, amely serkentő eszköz felett a
magánbirtokosok nem rendelkeznek. Végre a védőerdő épségben tartása által
okozott áldozatot az állampénztár könnyebben elviselheti, mint az egyes
birtokosok.
A kincstári
erdőbirtokok egy részének elidegenítése csak oly országokban helyeselhető, ahol
oly nagy kiterjedésü állami erdők vannak, hogy egy részüknek eladása s az azt
követő erdőirtás a közérdeket nem fenyegeti. Azonban ez a feltétel művelt
államokban nem fordul elő. Magas műveltségü fokon csak az idegen birtokok közé
ékelt, nehezen kezelhető, károsításoknak kitett kisebb erdőrészeket kellene
elidegeníteni. Az összes erdőterületből, az állam tulajdonában levő
erdőbirtokra Franciaországban 11%, Ausztriában 10,6%, Magyarországon 22%,
Poroszországban 30%, Bajorországban 34,5%, Szászországban 41%, Württembergben
42% esik. A kincstári erdők saját kezelés alá veendők. A haszonbérleti rendszer
az erdők elpusztítására vezet. A magyar pénzügyi kormány tudományos alapokon gazdasági
üzemterveket készíttetett, a fatermelés értékesítését száraz és viziutak
építésével, fűrészművek felállításával, a fakészletek értékesítését közvetítő
iparvállalatok támogatásával, cellulosa és tannin-gyárak alapításával és
hosszabb időre szóló eladási szerződések kötésével mozdította elő, végre a
birtokviszonyok rendezése s az erdőtulajdon megvédése iránt is intézkedett. A
változott gazdasági viszonyokon kívül leginkább ezeknek az intézkedéseknek
lehet tulajdonítani, hogy amig a magyar államerdők évi tiszta hozadéka az
1862-ik évtől az 1866-ik évig terjedő átlag szerint csak 300 ezer frtra rugott,
addig az 1868-1877-ig terjedő időszakban 1.421,000 frtra, s az 1878-tól 1887
végéig terjedő évtizedben 2.031,000 frtra emelkedett. A holdanként való tiszta hozadék
1868-tól 1877-ig 47 krt, 1878-tól 1888 végéig pedig 74 krt, sőt az 1889. évben
(2.639,133 frt tiszta hozadék mellett) 91 krt tett. A magyar kincstári
erdőbirtokok területe az 1888. év végén 2.876,456 kat. holdat tett ki, amely az
ország összes erdőterületének 22%-át képviseli. A magyar kincstári erdőket az
1881.-ik évtől kezdve önálló erdőigazgatóságok, a kevésbbé jelentékeny
kerületekben főerdőhivatalok és széles hatáskörrel biró erdőhivatalok kezelik,
amelyek közvetlenül a földmivelésügyi miniszterium alá vannak rendelve.
Forrás: Pallas Nagylexikon