ama jogszabalyok összesége,
melyek az államnak mint politikai személyiségnek, felsőségnek, közhatalomnak
tevékenységét szabályozzák. Amint az államtevékenységnek két nagy köre van, u.
m. törvényhozás és végrehajtás, úgy az Á. két főrészre különíthető el, t. i. a
törvényhozási jogra, mely a törvényhozás szervezetet, hatáskörét és eljárását,
valamint más államszervekhez való viszonyát megállapítja; és a végrehajtó
hatalom jogára, mely a szélesebb értelemben vett végrehajtási működés összes
szervezetének organizácionális, hatásköri és eljárási jogát, s az egyeseknek
azzal v iszonyos közkötelezettségeit meghatározó jogszabályokat öleli fel. Ezt
a második részét az Á.-nak közigazgatási és igazságszolgáltatási jogra szokás
osztani, ez utóbbi alatt értvén a polgári perrendet és a büntető biráskodás
jogszabályait. Szokás szerint általánosan csak a törvényhozási és szorosan vett
belső kormányzati és közigazgatási jogot értik Á. alatt, és a külső államjogot
nemzetközi közjog név alatt külön jogvidékként művelik. Nem azonos az Á. a
közjoggal v. nyilvánjoggal, mert míg a voltaképeni Á. csak az, ami alanyilag az
államszemélyiségnek, ezt a személyiséget kifejezésre juttató szerveknek s
minden másoknak mint államtagoknak joga (facultas agendi), amely belső indokát
szorosan államérdekekben találja, ezek biztosítását célozza, a római jog
kifejezésével élve «statum spectat», addig a nyilvánjog (Öffentliches Recht,
jus publicum) az «quod ad publicam utllitatem pertinet», ami az általános
társadalmi v. közfejlődés szükségleteinek kielégitését jogilag. lehetővé teszi
és biztosítja; ez szélesebb körü mint az Á., mert nemcsak az államnak s
államtagoknak, hanem az állami viszonytól eltekintve, adott körülmények eseteiben
mindenkinek jogokat biztosít a közművelődési, közgazdasági, szellemi és anyagi
haladás érdekéből. Azok, kik a nyilvánjogot általában, egészben A.-ként fogják
föl, onnan indulnak ki, hogy az egyesek nyilvánjogi jogosítványai
keletkezésükben legtöbbször az állami közigazgatási hatalom közreműködését
feltételezik, és hogy annak gyakorlata ugyancsak eme hatóságjelentekény mérvü
ingerenciája mellett történhetik, s hogy a közérdek képviselete és
érvényesítése általában az állami végrehajtó hatalomra hárul.
Eddigelé
legszokásosabb volt a szorosan vett Á.-ot alkotmányi és közigazgatási jogra
osztani, de az irodalomban nem uralkodik egyöntetüség arra nézve, hogy hol van
az elválasztó határ a kettő között. Az alkotmányjogban tárgyalják rendszerint
azokat a közjogokat, melyeket az egyes államok alkotmányelvei, alkotmányi
alaptörvényei szabályozni szoktak. Igy a törvényhozási és végrehajtási latalom
alapszervezetét és ennek hatáskörét, az állampolgárok politikai szabadságait,
u. n. alapjogait meghatározó jogot, s ami felülmarad, azt engedik a
közigazgatási jognak. Hogy ez az eljárás az Á. szisztemátikus felosztásának nem
felel meg, azt legmeggyőzőbben Stein Lőrinc hírneves bécsi jogtanár
Verwaltungslehre címü művében mutatja ki. Az Á. bölcseleti és tételes lehet. Amaz
az állam fogalmából, természetéből és rendeltetéséből kiindulva állítja fel
jogtételeit mint posztulátumokat, mig a tételes államjog tudománya vm. államban
a hatályos Á. tételeit ismerteti, elemzi, magyarázza, az illető állam adott
viszonyai szempontjából való helyességüket veszi vizsgálat alá és esetleg a
kivánatos változtatások iránt propoziciókat is állít fel. A hazai államjogi
rendszeres művek közül legbecsesebbek: gr. Cziráky, Virozsil, Récsi, Korbulyi,
Kiss István, Csiky Kálmán vonatkozó könyvei.
Forrás: Pallas Nagylexikon