Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
államosítás... secularizat...
államosítás... socializati...

Magyar Magyar Német Német
Államosítás... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Államosítás

többféle értelemben használtatik; így először Á. jelenti egy népnek az állami életre való szervezését vm. uralkodó v. külső hódító hatalom által; jelenti azután és ez a közönségesen vett értelem bizonyos intézményeknek, vállalatoknak, p. iskoláknak, vasutaknak, postának stb. állami tulajdonba, v. csak állami üzembe, kezelésbe és igazgatásba való átvételét. Sokat beszélünk ujabban a közigazgatás Á.-áról, mely alatt főleg a helyhatósági tisztviselőknek kormányi kinevezés által leendő alkalmazását értjük, mert szorosan véve a közigazgatás belső természete szerint választási rendszer mellett is állami funkció, és így annak Á.-a nem is lehetséges.

Nálunk nagy fontosságu volt a vasúthálózat nagy részének Á.-a, mely úgy közgazdasági, mint financiális eredményeinél fogva kielégítőnek mutatkozik. Az Á. megkezdésének kiinduló pontja a budapest-hatvan-salgótarján-ruttkai vonalnak állami kezelésben való megépítése volt. (A forgalomnak átadatott 1872 aug. 12.) 1. Az 1876. L. t: cikk alapján megvétetett a keleti vasút. (Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó.) Az 1876. XXIV. t: cikk alapján a vasut folytatásaként megépült a brassóromán határszéli (predeáli) vonalrész. Az 1880-iki XXXVIII. t.-cikkel becikkelyeztetett a «Tiszavidéki vasút» megváltása. Ezután megépíttetett az 1881-ik évi XXIV. t.-cikk rendelkezése szerint a rákos-ujszászi vonal. Ezzel a keleti utirány teljesen az állam hatalmába került. 2.1878-ban állami kezelésbe vétetett a duna-drávai vasút (megvétetett 1884. évi XXX. t.-cikk alapján). Az 1880-ik évi XLIV. t: c. alapján megvétetett a zágrábkárolyvárosi vasút. Az 1881. XLVI. t.-c. alapján engedélyeztetett a budapest-pécsi vasút (megvétetett az 1890. VII. t.-cikk alapján). Végre az 1884. évi XXXIX. t.-cikkel becikkelyeztetett az alföldfiumei vonal megvétele és ezzel az összes fiumei utirányok kezelését az állami vasutak vették át. 3. Az 1880. évi XLII. és 1881. évi XLIV. t.-cikkel a budapest-zimonyi vasut megépítése rendeltetett el. Ezzel az állam a Szerbiával való közlekedés birtokába jutott. 4. 1882-ben a XLV. t.-cikkel véglegesíttetett a szab. osztrák államvaspálya-társasággal kötött «állam-szerződés», melynek következtében az állam a «vágvölgyi» vasutért cserébe a budapest-brucki vonalat kapta. 5. Az 1890. évi XXXI. t.-cikkel a kormány felhatalmazást nyert a m.-északkeleti vasút megváltására. (A szerződés az 1891. évi II. törv: cikkbe lett becikkelyezve.) E vasút valódi jelentőségre emelkedett a munkács-beszkidi vonalnak az 1884. évi VIII. t.-cikk alapján végrehajtott megépítésével. 6. Végre az 1891. évi XXXVIII. t.-cikkel becikkelyeztetett a volt szab. osztrák-magyar államvaspálya-társulat vonalainak megvétele. Ezzel a magyar államvasutak birtokába került a budapest-marcheggi és budapest-orsovai utirány is. Szóval a kassa oderbergi és a déli vasút kivételével a Budapesten összefutó összes fontosabb utirányok az állam tulajdonába jutottak. Az államvasutak növekedését a következő táblázat mutatja:

Év

Kilométer

Év

Kilométer

Év

Kilométer

1867

125

1876

1669

1885

4211

1868

125

1877

1679

1886

4211

1869

125

1878

1688

1887

4244

1870

354

1879

1951

1888

4244

1871

489

1880

2603

1889

4827

1872

603

1881

2623

1890

4828

1873

946

1882

2939

1891

-

1874

1065

1883

3034

 

 

1875

1065

1884

3761

 

 

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is