Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Általános gyógypedagógiaoktatás, A gyógypedagógia fogalomkörét, tud.-elméleti és -rendszertani kérdéseit, gyakorlatának elméleti ált.-ításait kutató diszciplína. Tárgya: a gyógyped.-i segítést, nev.-t, oktatást, terápiát, rehabilitációt igénylők körének meghatározása; a gyógyped.-i tevékenység közös specifikumainak feltárása; a gyógyped.-i alapfogalmak definiálása és rendszerbe foglalása; a gyógyped.-i tud.-terület fejlődésének és más tud.-okhoz való viszonyának vizsgálata, elméletképző modellek leírása. Funkciója: a tud.-fejlődést és a gyakorlatot szolgáló összefüggések, közös jellemzők, tv.-szerűségek felismerése; a gyógyped. koncepcionális kérdéseinek elemzése; a gyógyped.-i tevékenység és a fogyatékosokkal kapcsolatos közokt.-i, szociálpol.-i, tv.-kezési döntések elvi, elméleti megalapozása. Az ~ Mo.-on a XIX-XX. sz. fordulóján kezdett kialakulni. Az első elméleti munkák megjelenése után - különösen interdiszciplináris hatásokra és a gyakorlati gyógyped.-i tapasztalatok alapján - megkezdődött a gyógyped. tud. strukturálódása; ez napjainkban folytatódik. - Ir. Vértes O. J.: A gyógyító pedagógia fogalma és köre. Bp. 1915.; Tóth Z.: Általános gyógypedagógia. Bp. 1933.; Vértes O. J.: A gyógyító nevelés rendszere. Bp. 1940.; Bárczi G.: Általános gyógypedagógia. Bp. 1958.; Gordosné Szabó A.: Über einige Grundfragen der allgemeinen Theorie der Heilpädagogik. Wissenschaftl. Zeitschrift der Humboldt Univ. zu Berlin, 1977. 3.; Gordosné Szabó A.: Gyógypedagógia. Bp. 1981.; Haeberlin, U.: Allgemeine Heilpädagogik. Bern-Stuttgart, 1985.; Speck, O.: System Heilpädagogik. (Eine ökologisch reflexive Grundlegung.) München-Basel, 1987.; Illyés S.: Kontinuität und Diskontinuität in der Theoriebildung der Heilpädagogik. in: Bachmann, W.-Mesterházi, Zs.: Trends und Perspektiven der gegenwärtigen ungarischen Heilpädagogik. Giessen, 1990. 13-43.. Mesterházi Zsuzsa Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|