(Suffrage universel.) A
képviseleti rendszeren alapuló alkotmányok mellett az állampolgároknak a
közhatalomban való részesedése főleg az országos és önkormányzati
választásoknál gyakorolt szavazati jogban van. A. a. m. a választói jog
megadása minden állampolgárnak; közönségesen a szavazatjog azt a szabályozását
értjük alatta, mely szerint bizonyos kort elért, szellemi és morális
képtelenségben nem szenvedő, férfinemü állampolgárok a törvényhozási testületek
tagjainak választásánál akár közvetlen, akár indirekt választási rendszer
szerint résztvesznek; ahol tehát a nemi, korbeli és ezzel kapcsolatos fejlettségi
kelléken túl, vm. különös személyi s anyagi kellékek nem követeltetnek. Ezen
módját a szavazati jog szabályozásának ujabban egymásután fogadják el, európai
és amerikai államok s követelik azt a szélső radikális pártok a demokrácia, a
szabadság nevében minden alkotmányos államban, kárhoztatván a szellemi és
vagyoni cenzust, v. azon rendszert, mely az aktiv választási jogot, valamely
foku szellemi képzettség formális igazolásához, v. az egyenes adófizetéshez
köti: Különösen onnan indulnak ki, hogy az állam terheiben részint direkte, pl;
az általános katonai kötelesség teljesítése, részint közvetlenül, pl. a
fogyasztási adók által az összes lakosok részt vesznek és igy az általános
szavazatképesség a viszonosság elvét is kielégíti; továbbá hogy a szavazatijog
helyes gyakorlatának nem biztosítéka sem a formális szellemi minősítés, sem az
egyenes adózás, amint nem volt biztosítéka a kaszthoz, rendhez tartozás, amely
a születéstől tette függővé a politikai jogosultságot.
Azt mondják,
hogy a demokratikus alkotmánynak tagadása a cenzus, mert megakadályozza, hogy a
törvényhozásban megközelítőleg kifejeztessék a közakarat, s az aránytalan
kisebbség képviseletévé teszi az u. n. népképviseleteket. A szellemi és anyagi
különbségek az Á. hívei szerint úgyis önsúlyuknál fogva érvényesülnek. Vagyon
és magasabb míveltség úgyis nagyobb befolyást gyakorolnak a választások
eredményére, azért nem is szükség előnyös helyzetüket még a szavazatjog
tekintetében való különbség által biztosítani. Ez érvelés, illetőleg
feltevések, elvi igazsága elől alig zárkózhatik el az alkotmányos állam és a
fejlődés meg is fogja hozni az Á. behozatalát előbb vagy később mindenütt; ámde
az erélyes államkormányzat a legeső sorban a nép politikai érettségére,
képességére fekteti a súlyt, mert magasfokú kultúra mellett az A. nem idéz elő
megrázkódásokat, kriziseket az államéletben, de alacsony míveltségi fokon
kivánatos fokozatosan nevelni a népet az állami életre, fokozatosan bocsátani
annak mind szélesebb rétegeit a választási urnákhoz; az Á. átmenetnélküli
behozatala könnyen a demagógia uralmára vezethetne. Magyarországon is van
párttöredék, mely máris sürgeti az A. behozatalát, de a közvélemény nemcsak nem
követeli azt, hanem a cenzus fentartását ma még népünk kulturális viszonyai
között elengedhetetlenül szükségesnek tartja. Az önkormányzati választói jogot
szélesebb rétegekre ki lehet terjeszteni mint az országosat, ez pl. községi
szervezetünkben ma is meg van valósítva. A községi alkotmányos életben igen
alkalmas tér kinálkozik az Á. első kísérletének megtételére is.
Forrás: Pallas Nagylexikon