Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Alulteljesítésoktatás, A tanuló adott teljesítménye más területeken mérhető képesség eihez képest gyengébb. A teljesítmény gyengébb volta ezekben az esetekben => tivációs, érzelmi eredetű. A leggyakoribb okok: 1. Szükségtelenül alacsony vagy bizonytalan => várások az isk.-i célokkal szemben. 2. Irreálisan magas szintű elvárások. Mind az alacsony, mind az irreálisan magas elvárások összefügghetnek az önkontroll fogyatékosságaival, nev.-i körülményekkel, => nemi különbségekkel, pl. a lányokkal szemben az elvárások szintje gyakran alacsonyabb. 3. Hátrányos, deprivált társ.-i környezetből származó kulturális meghatározottságai, mint pl. az isk., mint intézmény iránti bizalmatlanság, az isk.-i célokkal való azonosulás hiánya, vagy a kulturális különbségek miatt kialakuló negatív önértékelés, önbizalomhiány. 4. Averzió az eszközökkel szemben. 5. A cél elérésének negatív következményeitől való félelem, "félelem a sikertől" - az esetleges szociális elutasítástól, a siker után bekövetkező esetleges kudarctól, a felelősségtől, a sikerrel járó felelősségtől vagy a magasabb elvárásoktól. Az altruizmus lehet még komplex => tanulási zavar, magatartászavar, pl. hiperaktivitás, => +POS (pszichoorganikus szindróma) következménye. A => tehetséges gyermekek nél is tapasztalható - szociális státusok védelmében - az altruizmus. - Ir. Mussen, P. H.-Hetherington, E. M.: Handbook of child psychology. New York, 1984. Vajda Zsuzsanna Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|