Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Analitikus ... ----

Magyar Magyar Német Német
Analitikus ... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Analitikus neveléselmélet

Az angol nev.-filozófusok (főként P. H. Hirst és R. S. Peters és az általuk teremtett isk.) 1960-as években nagy jelentőségűvé vált irányzata. Az analitikus neveléselmélet a már létező, a megismerés által létrehozott tudás, ismeret elemzésével, tisztázásával foglalkozik. Hirst és Peters A nevelés logikája c. könyvükben így definiálják az analitikus neveléselméletet: "A filozófia, röviden, a fogalmak elemzésével kapcsolatos kérdésekkel foglalkozik, és olyan kérdésekkel, melyek a tudás, hit, tevékenység és tett alapjaira vonatkoznak." Az analitikus neveléselmélet a fogalmak elemzése alatt azok működését vizsgálja, azaz az egyes szavakat a legváltozatosabb alkalmazási lehetőségek között teszteli. A fogalmak tisztázása és rekonstrukciója teszi lehetővé, hogy egyes fogalmakat ne rosszul, helytelen kontextusban, illogikusan használjunk. Az analitikus neveléselméletet művelők a köznyelvet használva azokat a szükséges és elégséges kritériumokat keresik, amelyeket kielégítve egy fogalom használata nem mond ellent a szavak egyetlen racionális használatának sem. Pl. a "tanulás" fogalmát nem a szótár szerint definiálják, hanem a szó összes lehetséges típusú használatát megvizsgálva keresik a választ a jelentésre: Mi különbözteti meg a tanítástól? Mikor mondjuk, hogy valamit megtanultunk? Mikor nem tanulunk? stb. Az analitikus neveléselmélet az utóbbi évtizedben háttérbe szorult, de kétségtelen érdemeket szerzett a nev.-sel kapcsolatos elméletalkotás logikai fegyelmének erősítésében, s a ped.-i diskurzusban csökkent a (Peters kifejezésével élve) "differenciálatlan zagyvalék" dominanciája. - Ir. Hirst, P. H.-Peters, R. S.: The logic of education. London, 1970.; Hirst, P. H.: Filozófia és neveléselmélet; Kozma T.: A pedagógia változásai. in: Irányzatok a polgári pedagógiában. Bp. 1970.; Barrow, R.: Philosophy of Education: Analytic Tradition. in: Encyclopaedia of Education (Eds: Husén, T.-Postlethwaite, N.) London, 1994., 4442-4447

Horváth Attila

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is