Anapesztus
(gör.), párosrészű emelkedő
ütemfaj, a daktilus ellentéte: két rövid szótagból álló tézis után következik
benne az egy hosszú tagban maradó arzis, a két rövid szótag azonban néha
összevonható, viszont az antik verselés gyakran az arzist is felbontotta két
rövid szótagra. Az anapesztusi ritmus a tézisből pattan fel az arzisra, minden
üteme új meg új roham, mellyel mintegy ki akarja magát kűzdeni, s ebben
különbözik a szintén párosrészű de ereszkedő daktilustól, mozgása viszont
élénkebb, táncolóbb, hathatósabb, mint a szintén emelkedő, de páratlanrészű és
apróbb ütemű jambusé. A görögöknél induló ritmusul szolgált, kisérve a spártai
csapatok menetét s a drámai karok mozgását, de a gyászdalokban is szerepelt. A
görögök két ütemet véve egy metron-nak, ezzel mértek A. soraikat. Legyakoribb
volt a dimeter (= 4 A. láb) és ennek csonkája a paroimiakos, mely a dimeteres
szerkezetek zárósorául szerepelt, továbbá e kettő összetétele a csonka
tetrameter. A.-nak nevezik még az aprózott jambust is, ha t. i. a jambusi sor
egyik-másik lába három tagúra bomlik fel, mert metrikai képlete, de azért zenei
értéke csak annyi, mint egy jambusé, azaz ez az anapesztizált jambus. A modern
A. (a német költészetben mint ütemelőzős daktilus) részint szakozatlanul,
részint különböző szakformákká alakítva, izgalmas jellegű lírai költeményekben
és balladákban szerepel. Nálunk Földi és Verseghy honosították meg, s azóta sok
költőnk írja, rendszerint rímmel. Ismert példái: Petőfitől Szeptember végén,
Czuczortól Szondi, Aranytól Szondi két apródja stb. Érdekes, hogy mi a német
költészetből átvett A.-kat (mint a daktilusokat is) nem német jellegük szerint
vettük át, hanem a korábban meghonosodott antik daktilusok módjára; a német A. 3/4
ütemű, a mienk a 2/4, az 3, ez 2 lépésnek felel meg.
Egyébiránt az A. a modern négy fő sorfaj közt a legkevésbbé gyakori.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|