A tudományok történetét csak
bajosan, sok viszásság árán tárgyalhatni nemzetek szerint, mert mióta
tudományos élet van, egyik jellemző vonása az egyetemességre való törekvés,
mely sem a nyelvek különbözősége, sem az idők választó fala előtt meg nem áll, mely
egyrészt a tudomány nemzetköziségében, másrészt a történeti fejlődés
folytonosságában nyilvánul. Csak ha valahol oly fejlődés indul meg, mely
eredetére nézve jóformán önálló, kevés idegen behatás alatt áll, s éppen ezért
bizonyos egységes jelleget mutat, mely egész folyását egy mederben folyónak
tűnteti föl, van helye ily nemzetek szerint való előadásnak. Ilyen p. a görög
műveltség és tudomány története, már azért is, mert ránk nézve első s a maga
fénykorában egészen külön állott. A filozofiában is inkább lehetséges, mint
egyéb tudományokban, mert a nemzeti jelleg nyilvánulásának s azáltal az
egységes összefoglalásnak szélesebb alap kínálkozik. A középkorban az ilyen
nemzeti különbségek nem igen nyilvánulhattak s azért nem is szólhatni külön
angol filozofiáról a középkorban. Az angol szellem erősebb filozofiai
föllendülése Bacon-tól számítható, a XVII. század elején, kivel egy idegen
hatásoktól ugyan nem ment, de mégis némileg összefüggő filozofiai fejlődés
keletkezik, melynek főalakjai Hobbes, Locke, Berkeley, Hume, akikhez azután a XVIII
század skót filozofiai iskolája csatlakozott. Habár ezek iránya s törekvései
nem uralkodtak kizárólagosan és mellettük más irányok is fejlődtek, mégis
ezeknek tulajdonítható az a nagy hatás, melyet az angol szellem a XVII. és
XVIII. században az európai gondolkodás fejlődésére gyakorolt. Nem egységes
rendszert fejtettek ki, de bizonyos egységes jelleg vonul végig
gondolkodásukon, mely részletesen az ő jellemzésüknél fejtendő ki, és melyről
általánosságban mondhatni, hogy a tapasztalati tudás fontosságának
fölismerésében, föltételeinek kutatásában, értékének az egyoldalúságig erős
kiemelésében áll. Az angol szellem a tapasztalatot emeli érvényre a
racionalizmus ellen. Szereti a megfigyelések, tények összehalmozását minden
téren, a lélektanban is, kerüli a dedukciót, az általános elvekből való
kiindulást és kiváló érzéket mutat a gyakorlati, az embert közvetetlenül
érdeklő, az erkölcsi kérdések iránt. Látni való, hogy ezek inkább nemzeti, mint
tudományos sajátságok, melyek azonban a tudományos kutatások irányát nevezetes
módon befolyásolják. A XIX. században a tapasztalati lélektan, a módszer
kérdése, erkölcsi problémák kedvelt tárgyai az angol filozofusoknak. A főbbek:
Hamilton, Bentham, John Stuart Mill, Lewes, Herbert Spencer, Bain, Whewell,
Boole, Jevons; inkább német befolyás alatt állanak Stirling, Berkeley követője
Collyns Simon, nem említve azokat, kik anélkül, hogy szűkebb értelemben
filozófusok volnának, mégis nagy hatással voltak a filozofiai gondolkodásra
hazájukban és az egész világon, mint Darwin és Buckle. L. még Angol irodalom.
Forrás: Pallas Nagylexikon