Antajustinian jog
a Justinian római császár előtt
való római jog, melynek forrásai: 1. a 12 táblai törvény (lex duodecim
tabularum, v. a szerkesztéssel megbízott tíz férfi után lex decemviralis, v.
egyszerűen lex; dwdekadeltoz). Livius jellemzése szerint
a «fons omnis publici privatique juris» - minden köz- és magánjognak forrása -
tehát valóságos alaptörvény, mely egészen Justinianusig a római magánjognak
alapja is maradt; - 2. leges, a római nép (populus Romanus) által a comitia
centuriákon hozott határozatok (populiscita); - 3. plebiscita, a comitia
tribután a néptribun indítványára elfogadott határozatok, melyek eredetileg
csak a plebejusokra nézve voltak kötelező erővel, míg később kötelező erejök az
egész római népre kivétel nélkül kiterjesztetett (ut quod tributim plebs
jussisset, populum teneret);.- 4. senatus consulta, a szenátusnak nevezett
tanács határozatai; - 5. a szokásjog és pedig «mores maiorum» (az elődök
szokásai), «consuetudo» (szokás), és res «judicatae» v. «auctoritas rerum
perpetuo similiter judicatorum» (törvényszéki szokás, bírói gyakorlat, usus
fori) alakjában; - 6. az igazságszolgáltató hatóságoknak hivatalévük kezdetén
kibocsátott nyilvános hirdetései - edicta -, melyek az illető hatóság által
követendő szabályokat tartalmazták. Kibocsátásuk az állampolgárok tájékoztatása
érdekében történt, «ut scirent cives, quod jus de quaua re quisque dicturus
esset, seque premunirent». A mai felfogás előtt ez különösnek látszik, de
magyarázatát találja abban, hogy a római, különösen az igazságszolgáltatási
hatóságok hatalma nem volt oly élesen meghatározva, hogy sok ne lett volna
belátásukra bízva. Legfontosabbak a prétorok ediktumai, s ezek között az,
melyet a prétor hivatalának elfoglalásakor előre hírdetett ki, az «edictum
annuum» vagy «e. perpetuum», ellentétben a hivatalos év folyamán tán valamely
különös alkalommal kiadott «e. repentinum»-mal; -7. a jogtudósok által adott
vélemények, «responsa prudentum» s az ez által képződött «jogászi jog»
(auctoritas prudentum; sententiae receptae, vagy «jus civile» is e szónak
legszűkebb értelmében), mely vélemények oly tekintélyben részesültek, hogy
Hadrianus császár rendelete szerint a véleményadásra különösen felhatalmazott
jogtudósok összhangzó véleménye törvényerővel (legis vicem) bírt; - 8. a
császárok korában ezeken felül a «császári rendelvények» (constitutiones
principum), amelyeknek több neme volt. Ezeknek összegyűjtését tartalmazzák a
«Codex Gregorianus», «C. Hermogenianus» s a mindkettőnél sokkal nevezetesebb
«Cod. Theodosianus». Az ennél későbbi keletű császári rendelvényeket
«novelláknak» (novellae, novae constitutiones) nevezik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|