Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Antipedagóg... ----

Magyar Magyar Német Német
Antipedagóg... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Antipedagógia

Minden nev. és ped. radikális elvi bírálata, melynek legfőbb érve, hogy a nev.-ben elkerülhetetlenül emberellenes, elnyomó tendencia rejlik. Az ~ eltérően a despotikus ped. korábbi bírálataitól, melyek az antihumánus nev.-sel egy másfajta nev.-t (pl. az ún. "negatív nev.-t") állítottak szembe (természetes nevelés elve); a nem nev. programjával lépett fel. Többé-kevésbé egybefüggő elméleti irányzatként a XX. sz. 70-es, 80-as éveiben jelent meg az NSZK-ban és az USA-ban, valamint Franciao.-ban. Keményebb változatának fő képviselői Ekkehard von Braumühl és Heinrich Kupffer, a lágyabb változaté Hubertus von Schoenebeck. Állításuk szerint az ember nev.-i tevékenysége a gyermekek kihasználására irányuló "ősi alattomos szükségletet" elégíti ki, túlnyomórészt anélkül, hogy ennek a nevelő személyek tudatában lennének. Ezt legalizálja az "én jobban tudom nálad, mi a jó neked" formulája. Carl Bereiter amerikai ped. úgy fogalmazott, hogy a "nev." több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz, mivel a felnövekvőkre rákényszeríti a nevelők értékeit, és az adott felnőtt társ.-hoz való teljes alkalmazkodást követeli meg tőlük. Kupffer szerint minden nev. "a szabadság megtámadása", a felnőttek és a felnövekvők közti hierarchikus viszonyok megerősítése, a parancsoláshoz való jog szentesítése. Az ~ számos képviselője előtérbe állította a "jövőproblémát". A lassú társ.-i változások évszázadaiban a nevelők lényegében tudhatták, milyen jövő vár neveltjeikre, de korunkban a közvetlen jövő is beláthatatlan. Ezért a gyermekek jövőjéről nem szabad intézkedni. "A jövőnek nevelünk" elterjedt koncepciója abszurd, mivel a legkevésbé sem látható előre a nev. "kimenete". A gyermekek, de még a jövőterveket szövögető serdülők és ifjak is jelenükben élnek, és valóságos sorsalakulásukról nevelőik döntenek helyettük . Az ~ fellépett ez ellen, és a gyermekek teljes egyenjogúsítása mellett foglalt állást, mely biztosítja a felnövekvők önmeghatározását. Az ~ gyakran hivatkozik pszichoanalitikai megállapításokra. Alice Miller szélsőséges tételeit (a nev. kizárólag "pusztító szerepet játszik", a gyermek "évezredek óta a felnőttek áldozata") azzal alapozta meg, hogy a jóhiszemű nevelőket is - az analízisek tanúsága szerint - saját gyermekkorukban elszenvedett traumáik és bűntudatuk továbbadása motiválja. Braumühl hasonló gondolatmenete abban csúcsosodott ki, hogy "a nev. mindig neurotikus elhárítómechanizmus", katasztrofális hatással: "minden nevelői aktus kisebb gyilkosságnak,. de legalábbis amputációnak" nevezhető. Mindamellett az ~ képviselőinek egy része lát valamilyen kiutat. Alice Miller "egyedüli reménynek" az emocionális tudatosítást tartotta, vagyis a kisgyermekkori érzések kiélésének szabadon engedését. Ehhez a nev.-t az "elkísérésnek" kell felváltania. Braumühl azt vallotta, hogy a nevelő-nevelt viszony átadja helyét "a gyermekekkel való barátságnak ", olyan párbeszéd alakulhat ki közöttük, mely kedvez a gyermekek szabad kifejlődésének. Nem kevés híve akadt a "nev.-mentes isk." elgondolásának, valamint a társ. "isk.-tlanításának". Teljessé kell tenni az érték- és normapluralizmust, mindenfajta kötelezést feladva. Az ~t sok bírálat érte. A kritikusok szerint ez az áramlat mértéktelenül eltúlozza a nev. és az isk.-ügy válságából adódó valóságos problémákat, és ezzel felmentést kínál ped.-oknak és szülőknek a nevelői felelősség alól. - Ir. E. v. Braumühl: Antipädagogik. Studien zur Abschaffung der Erziehung. Weinheim-Basel, 1974.; Kupffer, H.: Jugend und Herrschaft. Eine Analyse der pädagogischen Entfremdung. Heidelberg, 1974.; Miller, A.: Am Anfang war Erziehung. Frankfurt/Main, 1980.; Oelkers, J.-Lehmann, Th.: Antipädagogik: Herausforderung und Kritik. Braunschweig, 1983.; Zrinszky L.: "Aki gyerekeket akar nevelni, tönkre akarja tenni őket." Jegyzetek az antipedagógiáról. UPSzle, 1991. 12.; Uő: A nevelés vége? Egy kihívó válasz korunk pedagógiai kihívásaira. Uo. 1992. 7-8.

Zrinszky László

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is