Legyen Ön is szerkesztőnk!
Küldjön be címszót!

Pályázatok

Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Antisthenés... ----

Magyar Magyar Német Német
Antisthenés... ----

Címszavak véletlenül



Legújabb kommentek



Címszó:
Tartalom:

Antisthenés

a cinikus iskola megalapítója. Szül. Kr. e. 422. s 371-ben még élt. Gorgias tanítványa volt, s már maga is oktatott, midőn Sókratésszel megismerkedett, kihez aztán a legnagyobb ragaszkodással viseltetett. Minden nap 40 stadiumnyi utat tett, hogy a Piraeustól, ahol lakott, Sokratés házához eljusson. Művei, kevés töredék híjján, elvesztek. Sókratés halála után a kynosarges-i «gimnázium»-ban iskolát nyitott s innét kapta iskolája a nevét. Sókratésben főleg a gazdagság megvetését, a bajok türelmes elviselését, a jellem függetlenségét, az önuralmat bámulta; de ezeket a tulajdonokat annyira túlozta, hogy Platón joggal mondhatta róla: Antisthenés, gőgöd kabátod lyukaiból kandikál felém. Sókratés halála után puszta köpenyben, mezítláb, tarisznyával a hátán, rendetlen hajjal és szakállal, bottal a kezében járta az utcákat, hogy az embereket a természethez visszavezesse. Csak egy tanítványa ismeretes, a sinope-i Diogenés. A tudománynak nem tulajdonított értéket. Az erény elegendő a boldogsághoz, az erényhez meg csak Sókratés ereje szükséges; az erény a tett dolga s nem szorul sok szóra és ismeretre. A. lenézi a tudományt, mely nem gyakorlati célokat szolgál s hevesen kűzd Platón ellen, aki viszont sokszor céloz rá műveiben. Erkölcstanának veleje az; hogy csak az erény értékes, mert csak az igazi birtoka. Pénz, becsület, gazdagság, egészség, maga az élet nem magában véve jó; szegénység, gyalázat, szolgaság, betegség, halál nem magában véve rossz. A kéj legkevésbbé jó, a munka meg nem baj, mert a kéj megrontja az embert, a munka ellenben az erényhez vezeti. Inkább őrült mint jókedvű akarok lenni, mondá. Az erényt a bölcseségre vezeti vissza, az erény tehát tanítható; a tanítást azonban itt egyértelműnek veszi az erkölcsi gyakorlattal. Ajánlja az edzést, a szükségletekről való lemondást, a függetlenséget; ez az erény jóformán apatia, a lélek nyugodtsága. Az a bölcs, ki ezt az ideált követi. A nép vallását elveti, monoteizmust tanít. Tanítványai, a cinikusok, még túlozták tanítását és gyakorlatát; koldus életet éltek, lemondtak a családi életről, melynek helyébe Diogenes a nők közösségét ajánlja. A szabadságot nem nagyon becsülik, mert a bölcs mint rabszolga is szabad s uralkodó; az állami élet fölösleges, a bölcs mindenütt otthon van, az ideális államban az egész emberiség együtt él. Megsértették magukviseletével nemcsak az államot és a szokásokat, hanem gyakran a szégyenérzetet is, csakhogy kimutassák, mennyire nem törődnek az emberek nézeteivel. Ők is elvetik a nép vallását; csak egy isten van, kit az erény gyakorlásával szolgálunk legjobban. Hivatásuknak tartották az erkölcsileg elzüllöttekkel foglalkozni s ez irányban bizonyára jótékonyan működtek, amint általában föllépésük nemesebb alapját a szenvedőkkel való részvétben s a szellemi szabadságban kereshetjük. A tudománynak azonban vajmi kevés köze van ehhez a filozofiához.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Szóljon hozzá!


Neve: (megjelenik)

E-mail címe: (nem jelenik meg)

Üzenete:



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is