(abbas), a héber atya szónak káld
alakja, melyet címként adtak szerzetesek előljáróinak, de oly szerzeteseknek
is, akik nem állottak ugyan valamely kolostor élén, de kiváló tiszteletnek
örvendettek. Az abbas elnevezés nyugatra megy át, s helyét keleten az
archimandrita cím válja fel. Az áldozári renddel bíró apátok már a VIII. század
óta püspöki jogokkal is felruháztatnak, s jogot nyernek arra, hogy az alájok
rendelt szerzeteseknek az alsóbb rendeket feladhassák, mely jogot a tridenti
zsinat 23-ik ülésének 10. fegyelmi határozata is biztosítja. Némely apát
püspöki jelvényeket is viselhet, ezek az u. n. abbates mitrati ellentétben a
non mitratival. Nem minden szerzetes-rend főnöke viseli az apát nevet, hanem
vannak prépostok, priorok stb., mivel azonban ezen cím régibb, azért a szerzetes
apátok megelőzik a szerzetes prépostokat. A középkor folyamán azok a
fejedelmek, akik befolyást gyakoroltak A.- ok választására, ily apátságokat
világiaknak, vagy világi papoknak adományoztak, s ezzel alapját vetették meg a
világi apátságoknak. Magyarországon is vannak szerzetes és világi apátok, még
pedig valóságosak, vagy címzetesek. E megkülönböztetés eredete a mohácsi vész
által okozott pusztításokra vezethető vissza, amikor is az akkori
szerzetes-apátságok javait hatalmas világiak elfoglalták, vagy visszaszálltak a
koronára, s jövedelmeiket a háboru költségeinek viselésére fordították. A
viszonyok változásával ez elfoglalt apátságok közül némelyeket visszaadtak régi
tulajdonosaiknak, másokat kegyes alapítványok és iskolák emelésére fordítottak,
ismét másokat a korona számára tartottak fenn, mely ezeket jövedelmeikkel
együtt az egyház és állam körül érdemeket szerzett egyházi személyeknek
adományozta;ezek a valóságos vagy birtokos apátok, abbates reales. A legtöbb
apátságot és azok jövedelmét azonban az azokat elfoglalók visszatartották,
aminek következtében úgy, mint a szerzetes rendek eltörlésével, azoknak csak
címe maradt fenn, amelyeket az apostoli király a püspök fölterjesztésére
káptalanbeli, vagy lelki pásztorkodással foglalkozó, v. tudományos pályán
alkalmazott papoknak adományoz. Ezeknek a valóságos apátokéval egyenlő
méltóságuk van, joghatóságuk azonban nincs.
Némely apátság
magánkegyurak alá tartozik; ilyen a csatári apátság, mely a gr. Erdődyek
idősebb ága, a hahóti, mely a gr. Festetich család kegyurasága alá tartozik, a
szt.-tamási plébániát a gr. Festetich család apátsággá emelvén, az a vasvári
uradalom patronátusa alá került. Az itt említetteken kívül Magyarországon a
következő valóságos apátságok vannák: A pannonhalmi szt. mártoni főapátság; a
zalavári, bakonybéli, tihanyi, dömölki, zirci, szt.-gothardi, telkei,
kapornaki, szt. jobi, tapolcai, peéli, pecöli, jáki, széplaki, kereszturi,
vaskai és topuscai. Az apátok szerzeteik kormányzatára vannak hivatva. A XIII.
század óta felavattatnak, vagy megáldatnak, még pedig vagy pápai tekintely
alapján, ha exemtusok, vagy a püspök által, akinek joghatósága alá tartoznak. E
felavatás egy éven belül kérendő. Magyarországon a pannonhalmi főapát bármely
püspök által, a kivett apátok az esztergomi érsek által áldatnak meg, «a ki nem
vett» apátok attól a püspöktől kérik megáldatásukat, akinek egyházmegyéjében
vannak. A címzetes apátok kineveztetésüket tartoznak tudatni a püspökkel,
akinek területén az az apátság van, melynek címét viselik. Nálunk szokás, hogy
még a cimzetes apát is gyűrűt és mellkeresztet viselhet, ha megerősítették, s
őt, vagy keresztjét megáldották. Régebben a karok és rendek táblájának tagjai
voltak azok a világi és szerzetes apátok, akik nemesi földbirtokkal ellátott
javadalmat királyi adományból bírtak. L. Főapát.
Forrás: Pallas Nagylexikon