(lat.). E szót Leibnitz vitte be
a filozofiai nyelvbe «a tudatossá vált képzet» jelentésében. Nála a perceptio
belső állapota a képzeterővel bíró valónak, apperceptio e belső állapot tudata.
Kant még szabatosabban állapítja meg a szónak emez értelmét. Gondolataim,
úgymond, nem volnának az én gondolataim, ha mindegyiket nem vonatkoztathatnám
énemre, azaz ha tudatossá nem tehetném, Kant nyelvén: ha az «én gondolom» nem
kísérhetné képzeteimet. A tiszta ént K. transscendentális A.-nak nevezi, mely a
gondolkodás alapvető funkciója, a filozofia legmagasabb pontja. Az újabb
lélektan is sokat foglalkozik az A.-val, némileg bővítve és módosítva a szó
értelmét. Minden képzet, legyen az közvetetlenül az érzékek behatásaiból
származó, v. az emlékezetből fölébredő, sajátságos módon összekapcsolódik,
összeolvad hozzá hasonló vagy hozzá tartozó régibb képzetekkel. Hallom a vonat
zakatolását, melyet nem látok; mi történik ennek folytán bennem? Ha életemben
először hallottam volna efféle zajt, ez új képzet elszigetelve volna bennem s
keresve keresnék emlékezetemben hozzá hasonlót. De minthogy naponkint hallom, e
zaj emlékei fölébrednek bennem, csatlakoznak a mostan hallotthoz, fölkeltik a
hozzá tartozó vonat képét is s tudatomban létrejön efféle ítélet: a vonat jő, a
vonat zakatol. Ez látszólag egy pillanat műve, de azért nem idő nélkül
végbemenő folyamat, csakhogy igen gyorsan történik, Wundt számításai szerint
0.08-0.1 másodperc alatt. Némelykor tovább is tarthat, ha e folyamat elé
valamely akadály hárul. P. élénken beszélgetek a pitvaron, nem hallom a
közeledő vonat mind erősbödő hangjait, csak mikor már egészen közel van,
Fölriadok. Mi ez? Ekkor jut eszembe, hiszen ez a vonat! Ez esetben az emlékek
nem ébredtek mindjárt, nem olvadtak azonnal össze a most hallott zajjal, a
ráismerés késett. Ezt a ráismerést nevezi az újabb lélektan Hubert nyomán A.-nak,
míg egyesek még tágabb értelmet adva a szónak, minden lelki folyamatot, melyet
a figyelem intéz, v. általában minden összeolvadását a képzeteknek így nevezik.
Ha a ráismerés értelmében használjuk a szót, akkor nem távozunk messze Kanttól,
mert a ráismerés által teszem sajátommá, én-em tulajdonává a képzetet. Ha az A.
folyamatát mozzanataira bontom, megkülönböztetetem a perceptiót, például a most
hallott zajt, az appercipiáló képzeteket: a fölidézett emlékeket, az
appercipiált képzetet, mely a kettő összeolvadásából támadt, míg az egész
folyamat, illetőleg legfontosabb momentuma, a ráismerés, apperceptiónek
nevezhető. Minél gazdagabb lelkem tartalma, annál több kapcsoló pontra fog
minden újonnan érkező képzet lelkemben akadni, azaz annál többet fogok gondolkodva,
fölismerve látni, hallani. A műértő A.-i egy képtárban különbek a laikuséinál.
De minél erősebb, frissebb, pontosabb az új behatás, annál gyorsabban fog
appercipiáló képzeteket kelteni, s minthogy az új behatások frissesége, ereje
nagy mértékben a rájuk fordított figyelemtől függ, ennek is nagy befolyása van
az A.-ra. Érdekes jelenség, hogy az A. ki is egészítheti az új képzetet; p. a
szerző gyakran rossz korrektor, nem veszi észre a sajtóhibákat, az appercipiáló
képzetek nála, minthogy ő írta a szöveget, s tudja mi van benne, oly erősek,
hogy öntudatlanul helyreigazítják a sajtóhibát.
Forrás: Pallas Nagylexikon