Arab csillagászat
Valamennyi matematikai tudomány
közt legjobban a csillagászatot művelték az arabok. Ebben a tudományban is a
görögök nyomain haladtak, főleg Ptolemaios ismert könyvéből indulva ki, melyet
a görög megisztos (legnagyobb) szó után «Almageszt»-nek neveztek el és mely
csakugyan az utóbbi néven lett később általánosan ismertté Ptolemaiostól az
arabok a csillagok és csillagzatok görög elnevezéseit is átvették, azonban sok
előttük érthetetlen mitologiai nevet arabbal cseréltek fel, s innen van a sok
arab név a ma használt csillagnevek közt. Már a IX. században Al Mamum
kalifával kezdődik a csillagászat művelése az araboknál; ő Bagdadban és
állítólag Damaszkusban is csillagvizsgálókat építtetett; parancsára Chalid ben
Abdulmelik és Ali ben Isa Szindjár síkján 2 déllő fokot mértek; az ekliptikát
alatta helyesbítették, végül nevéről nevezett csillagászati táblákat (szíds)
készíttetett. E kornak leghíresebb arab csillagásza Achmed al Fergani (megh.
830 körül), ki az Almageszt hasznavehető kivonatát készítette és kinek könyvét:
«Alfragani rudimenta astronomiae» címen 1537-ben Melanchton, 1590-ben
Christmann, 1669-ben «Elementa astronomica» címen arabul és latinul Gollins
adták ki. Más nevezetes arab csillagászok, mint a sokat emlegetett Abu
Masszarem (megh. 885-ben, latinul Albumasarnak nevezték, Japhar Indus néven is
idézték), Al Battani (Albategnius, megh. 929) és Ibn Junus némelyek szerint
sokat vettek át a tudós Al Kindi-tól és inkább csak népszerűsítettek
munkáikban, míg mások Al Battanit a legnagyobb arab csillagásznak tartják, ki
különösen az apogéum haladásának fölfedezésével lett halhatatlanná; munkájában
(De motu stellarum, 1537-ben Norinbergában, 1645-ben Bolognában) Ptolemaios
számadatait több helyen javította, azonkívül szorgalmas észlelő is volt.
Ibn Junus
Hakem-nak, a 6-ik fatimida szultánnak volt udvari csillagásza; Egyiptomban és
kairói észleletei alapján a Hakem-féle (1804-ben arabul és franciául Párisban
Caussin adta ki) táblákat számította. De a Bagdadban székelő bujudi szultánok
is lelkes ápolói voltak a csillagászatnak, így különösen Adhud el Daula és
Serif el Daula, ki udvari kertjében építtetett nagy csillagvizsgálót. Bár az
arabok az elméletben Ptolemaios rendszerénél tovább nem jutottak, működésük a
csillagászatban mégis nagyon becses és különösen észleleteik nagyon fontosak.
Eszközeikről és műszereikről már Al Fergani is írt, igen jól leírva az akkor
10-10"-re osztott köröket, Abn Abdallah al Mardini az almukantarat használatát
ismertette, Abud Hasszan Ali pedig a XIII. században írta le az arabok
használta csillagászati műszereket, ezek közül való az európai gyűjteményekben
is előforduló asztrolábium. A középkorban különben mindenütt és főleg az
araboknál a csillagászat a legszorosabb viszonyban van az asztrologiával (l.
o.), sőt sok arab csillagász csak az utóbbi kedvéért foglalkozik magával a
csillagászattal, keverve ezt a mágusok és a kabbalisták bölcseségével, melyet
igen gyakran Hermes Trimegisztosz, Zoroaszter és másoknak tulajdonított
művekből szedtek. Európába zsidó és latin fordítások révén jutottak ezek a
tanok és itt még a XVI. században is nagy befolyásúak voltak.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|