A mohammedán építés megalkotói a
vándor arab törzsek voltak. Az arabok Mohammed hittanai és a kalifátus által
tömör néppé olvadva össze, Kr. u. 632-től kétszáz évig tartó hadjáratuk alatt
az országokban, ahol megfordultak, éles ésszel és élénk képzelettel
elsajátítottak egyet-mást a persák, az egyiptomiak, görögök, rómaiak és
bizanciak művészetéből s az elsajátítottat önkényesen használták föl. A sokféle
elem összetételeiből származott a mohammedán építés, mely különben sok
tekintetben emlékeztet a puszta nomád lakóinak sátorára. A Korán az emberi alak
utánzását megtiltja s azért Mohammed követőinek összes művészete az építésre és
az iparművészetre szorítkozik. Ez utóbbinak is több ágát, különösen a
selyemszövést, az. agyagedény szines díszítését, a fegyverkészítést és
díszítést, továbba a bőr kikészítését nagy tökéletességre emelték. Az
istentisztelet helye, vagyis a mecset, a mohammedán építési tevékenységnek fő
föladata. A mecset magvát tágas udvar képezi, melynek közepén van a szent
mosakodásra szolgáló kút és melyet födött csarnok vesz körül. Keleti oldalán
van a tágas csarnok, ahol a hívek imádkoznak (mikrab), ennek hátterében pedig a
Mekka felé néző fülke (kiblah), jobbra a szószék (mimba), közelebb az udvarhoz
pedig egy magas, bekerített állvány (dikka), mely az ó-keresztény templomok
kórusára emlékeztet; itt szokták fölolvasni a Korán verseit. A mecsetnek rendes
alkatrészei még a mecset építőjének sírja (maksúra), az iskola (medresi) és a
minaret. A minaret fölfelé vékonyodó torony, mely négyszögből nyolcszögbe vagy
hengerbe megy át, fölül erkéllyel, ahonnan az ima óráját hirdetik, tetejét
pedig golyó alakú gombok díszítik. Határozott alaprajza azonban a mecsetnek nem
volt, amint általában a mohammedán építésnek nem igen volt vezérelve s
különösen későbben egészen szabályvesztetté lett. A mecset kívülről egészen
dísztelen, s a kupolák és minaretek sokszor nyomottá teszik; annál nagyobb
fényű a belseje. A mohammedán építés jellemző sajátságai: az oszlop, a boltív,
a boltozat és a falfelület ékítménye. Az oszlopok rendszerint igen karcsúak,
inkább a ponyvasátor rúdjára emlékeztetnek és nehezebb gerendát vagy boltozatot
nem bírnak el. Az oszlopfők idegen minták után szabadon és a legnagyobb
változatossággal képeztetnek; gyakran előfordul a kettős oszlop is. Az új persa
építés nyomdokain haladva, kezdettől fogva gyakran használja a legváltozatosabb
alakú boltíveket, milyenek: a nyújtott boltív, a patkóív s az egymást metsző
két körszelet által képezett csúcsív, azután a hajlított ív, végül a több
körszeletből képződött hereív. Hogy az ívek még merészebbek legyenek, közéjök
és az oszlopok fölé még pilléreket, vagy gyámokat helyeznek, vagy pedig több ív
van egymás fölött. A boltozat az oszlopok túlságos karcsúsága folytán nem
lehetett szilárdabb szerkezetű, azért a mohammedán építés látszólagos
boltozatot talált föl, mely kisebb kiálló részekből alakult egy egésszé és a
cseppkőköz hasonlít. Ez az úgynevezett stalaktit-boltozat. A falfölület dísze,
tekintsük akár a geometriai és növényi formák kimeríthetetlen gazdagságát, akár
pedig a színek összeválogatását, utolérhetetlen. Ez a nép, mely a képírást nem
gyakorolta, az ékítményeken bámulatos színérzékről tesz tanúságot. A
falfelület, legyen akár festett vakolat, akár zománc, vagy mozaik, mindig
megtartja a szőnyeg jellegét, mely eredetileg a sátort több részre osztotta, s
amilyen rendszertelen, szeszélyes a mohammedán építés a szerkezetben, a
falfelület ékítményében, de csakis abban, a szőnyeghez szigorúan ragaszkodva
páratlan formai tökélyt ér el. E sajátos díszítményt az arabok után arabeszknek
szokás nevezni. A Koránból vett és a mecset falaira alkalmazott mondások írása
is ékítményül szolgál. Arábiában, Palesztinában és Sziriában a régibb emlékek
még az első kezdet ingadozó kisérletei. Ilyenek Mekkában a Kaaba, az arab
nemzeti szentély, Jeruzsálemben Omár hires mecsetje, Damaszkusban Valid
kalifáé. Csakis Egyiptomban kezdett a mohammedán építés jellegzetes rendszerré
képződni; itt legnevezetesebb emlék Kalaun szultán mecsetje 1287-bőL
Egyiptomból, mint az iszlám politikai uralma, úgy az arab művészet is elhatolt
Afrika keleti partjára, Sziciliába és Spanyolországba. Az itt alkotott műveket
rendesen mór stilűeknek nevezik. Az arabok sziciliai művészeti tevékenységéről
csak írott emlékek és a normann korszakból származó utánzások maradtak fönn
(Zisa, és Kuba kéjlakok). Spanyolországban bámulatos virágzást ért el az arab
művészet. Az ország meghódítása után 786-ban Abderrhaman Kordovában fényes
mecsetet építtetett, melynek egyes részletei a székesegyházban maradtak fönn. A
virágzási kor egyik legszebb alkotása Sevillában az Alkazar és az úgynevezett
Giralda, az első minaret Spanyolországban. Tetőpontját azokban a művekben érte
el, melyek az iszlam uralmának fénykorát Granadábán jelölik, s ezek között a
világhirű Alhambra erőd, fejedelmi palota, mecset és kormányépület, a XIII.
századtól a XV-ikig épült. A fönnmaradt részek, ezek között az oroszlán-udvar,
tanúsága a mór királyok fényűzésének és az építés ízlésének.
Persiában a
meghódított nép Mohammed vallását fogadta el, és az ott alapult uralommal
együtt a mohammedán építés is meghonosodott. Már a VIII. századtól fogva nagy
tevékenységet fejtett ki, a meglevő emlékek azonban, kivált Teheránban és
Ispahánban, többnyire a XVI. századból valók. A persiai mohammedán építés a
többitől abban különbözik, hogy díszül emberi és állati alakokat is alkalmaz.
II. Mahmud Konstantinápoly elfoglalása után 1453-ban a Sophia-templomot, a
bizanci építés legbüszkébb remekét mecsetté változtatta át és ezután a
konstantinápolyi mecsetek, számszerint 300, kivétel nélkül annak alaprajzát
követték. E szerint a mohammedán építés, mely új persa, illetőleg bizanci
elemekből indult ki, legutolsó nagy műveivel ismét oda tért vissza.
Forrás: Pallas Nagylexikon