Arabeszk
V. moreszk szóval tulajdonképen
csakis azokat a fantasztikus növényi ékítményeket jelöljük, melyeket már az
ókor keleti népei, p. az asszírok is kedveltek és melyeket a középkorban az
arabok és a mórok Európában meghonosítottak. Közönségesen A: nek szokták
mondani a tulajdonképeni groteszk díszítményeket is. Ez utóbbi és az előbbi
közt azonban lényeges különbség van, amennyiben az A. csupán növényi elemekből
áll és azok a geometriai formákhoz alkalmazkodnak, a groteszk ellenben növényi
és állati formák keveréke és az egyes formák lehetnek inkább természethűek.
Elfogadva az ékítmény és a díszítmény (ornamentum és dekoráció) közti különbséget,
azt mondhatjuk, hogy az A. lényegileg inkább ornamentum, ellenkezőleg a
groteszk határozottan dekoráció. Az állati és növényi formák keverékéből álló e
díszítményt különösen a rómaiak kedvelték, s az épületek belsejében a falak
díszéül alkalmazták.
Általánosan
elterjedt monda szerint Rómában a Titus fürdőnek barlanghoz (grotta) hasonló
romjai közt Rafael födözte volna fel az e fajta díszítményeket, mások szerint a
XVI. században egy régi római barlangszerű épületben kerültek napvilágra, s
innét kapták nevüket. Rafael, Giovanni da Udine és utánuk mások művelték a
groteszk díszítményt. Rafaelnek e fajtában legkiválóbb alkotása a Vatikán, a
nevéről nevezett loggiák, tkp. folyosó díszítménye. Az arab építő-művészetben
alkalmazott A.-ek, bár azok első pillanatra a legnagyobb rendetlenségben
látszanak egymásból kifejlődni, igen egyszerű és jól megokolt szabályoknak
vannak alávetve. Építészetük jellegéhez szorosan hozzá simulnak; nehezebbek, egyszerűbbek
alul, könnyebbek, szövevényesebbek fölül; más és más formákat vesznek föl a
durvább, nehezebben megmunkálható anyagban, mint a finomban, a nemesben.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|