Arazzi
v. Arrazzi (olasz: arazzo a. m. szövött kárpit), a
gyapjúból, selyemből és aranyból szövött tizenegy darab képes fali kárpit,
melyeket N. Leo pápa a Sixtus-kápolna díszítéséül a Ráffáeltől 1515 és 1516-ban
rajzolt kartonok után Brüsszelben szövetett. A kárpitok 1519-ben szt. István
vértanú napján már rendeltetési helyükön voltak, de nem sokáig maradtak ott,
mert X. Leó pápának 1521 dec. 1-én bekövetkezett halála után közülök hat darab
Belzer János nevezetű zálogoshoz jutott, ki azokra ötezer aranyat adott
kölcsön. A római kurta akkoriban csak ez úton bírta a konklave költségeire
szükségelt összeget megszerezni. Midőn hat évvel későbben V. Károly császár
serege Rómát ostrommal bevette, a zsákmányoló katonák több darabot elvittek.
Ezek csak évek múltával kerültek vissza Rómába. Egy töredék Lyonban került
napvilágra, két darab Velencén át Konstantinápolyba jutott ahol azt Montmorency
francia connetable megvásárolta és 1554-ben III. Gyula pápának visszaadta. Ez
időtől fogva a vatikáni palotában voltak, míg a francia forradalom idejében VI.
Pius pápa menekülése után 1798-ban a Vatikán egyéb bútoraival együtt azokat
elárverezték, és párisi kereskedők vették meg és 1808-ban VII. Pius pápának
eladták. Így kerültek vissza Rómába, de nem többé eredeti rendeltetési helyükre
hanem mint a pápai gyűjteményekhez tartozó tárgyak egy külön teremben, melynek
neve Sala degli Arazzi, függnek vala. E teremben 32 ilyen kárpit számlálható,
de közülök csak 11 készült Ráffáel kartonjai után. Ezek az új testámentomból,
leginkább pedig az apostolok cselekedeteiből vett drámai hatású jeleneteket
ábrázolnak. Az ábrázolásokat keretbefoglaló groteszk szegélyeket Giovanni da
Udine rajzolta. A sok viszontagság annyira megviselte e kárpitokat, hogy
egykori pompájuknak alig maradt nyoma. Művészeti szempontból nagyobb beccsel
bírnak a színes kartonok, mert sokkal hívebben tűntetik szembe a művész
szándékát. A kartonok közül a századok folyamán négy darab nyomtalanul eltűnt,
a másik hét darab a kárpitok elkészülte után Brüsszelben maradt, s ott
feledékenységbe merült. Állítólag Rubens fedezte volna föl ezeket és ajánlatára
I. Károly angol király vette meg. Angolországban a Stuartok bukása után ezek is
dobra kerültek és sok viszontagság után 1866-ban a Kensington-múzeumba
jutottak.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|