Archeologia
(gör.), szó szerint régiségtan, régészet. Az A. név alatt
tágabb értelemben az emberi nem civilizációjának történelmét értjük a
fenmaradott emlékek nyomán, szűkebb értelemben a klasszikus népek emlékeinek
régészetét, tehát a régi görögökét, rómaiakét és etruszkokét. Ezek az emlékek
már a XIV. század óta magukra vonták a tudományos férfiak figyelmét s a
humanisták lelkesültek a fenmaradt vagy időnként felfedezett épületek, érmek,
feliratok, díszedények és szobrokért, melyek a klasszikusok illusztrációjául
szolgáltak, s melyeket a régi írók munkáiból magyarázgattak. De mindezek a
tanulmányok csak monografiák, nem pedig tudomány számba vehetők voltak, mígnem
Winckelmann a múlt század második felében megitta a görög művészet históriáját,
s ez alapvető munkájában roppant tudománnyal, finom ízléssel és példás
stílusban az akkor ismert klasszikus régiségek felett (antikoknak nevezték a
németek és franciák) úgy műbecsük, mint kronologiájuk szerint oly ítéletet
hozott, mely alaptételeiben még most is érvényes. Ottfried Müller adta meg
1830-ban az új tudománynak a biztos bölcsészeti alapot és határozta meg logikus
tagozását. Az A. ily szűkebb értelemben is több külön tudományra oszlik, a
görög-római műtörténelemre az egigrafikára; vagyis a feliratok magyarázatának
tanára, és a numizmatikára vagyis a régi érmészetre. Amint Champollion le jeune
a huszas évek végén az egyiptomi hieroglifák oly titkát lángeszű kombináció,
lelkiismeretes észlelet és tanulmány által felfedezte, s a Nílus-völgy
számtalan emlékeit sok tudós vizsgálat tárgyává tevé, az egyiptomi A. v. rövidebben
az egiptologia méltó helyet foglalt a klasszikus A. mellett. Erre következtek
Botta, Layard, Smith és Rassam felfedezései és az ékirati feliratok olvasása,
mely Grotefend nyomán Rawlinsonnak, Birchnek, Oppertnek és tanítványaiknak
sikerült. Így keletkezett az assziriologia, vagyis az ékírás (kuneiform írás)
népeinek A.-ja, mely azóta nagyszabásu tudománnyá fejlődött ki. Rossi
alapította meg a római katakombák felásatásával, emlékeik kutatásával és
kiadásával a keresztény A.-t, a skandináv tudósok pedig (Thomson, Worsaae,
Hildebrand, Montelius) alapját vetették meg a történelem előtti, prehisztorikus
vagyis őskori A. nak, melyet a klasszikus nyelvészek kezdetben mint a félig
műveltek tudományát kigúnyoltak, most azonban egyenjogúságát az összes A. minden
egyéb ágaival elismerni kénytelenek voltak, mint az emberi nem művelődése oly
fokának tanát, melyből a klasszikus népek civilizációja is kifejlődött. L. még
Ásatások.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|