az a képesség, mely az arc vonásaiból, játékából, a
tekintetből, egyáltalán a külsőről a jellemre, lelki állapotokra, szellemi
képességekre következtet. Az A. már nagyon régi keletü, mert mintegy ösztöne
hajtja az embert, hogy az első pillanatban már külsejéről ismerje azt, kivel
dolga akad. Az A. tulajdonkép azon régi igazságon alapszik, hogy a jó s rossz
indulatok gyakran ismétlődve nyomot hagynak az arcon s hogy minden
szenvedélynek megvan a maga sajátos kifejezése. Ily szempontból már a görögök
is foglalkoztak az A.-vel (Hippokratés, Galénos, Pythagorás, Platón, s a
költészetben Homéros is megmutatta Thersitésével, mily jellemzőn tudta
szemléltetni a külsőben a lelket). Az első bővebb fejtegetést az A.-ről
Aristotelésnek tulajdonítják, ki foglalkozik a fiziognomia módszerével, a
jellem általános ismertető jegyeinek az erő, a gyengeség a különböző képességek
érzékelhető jeleivel. Különbséget tesz a férfi s női arcjellem között, majd
összehasonlítja az emberi arcot az áilatével. A középkorban a többi közt az
arab orvosok is széltiben foglalkoznak Aristotelés nyomán az arcismével. Sokan
az arcismét összeköttetésbe hozták az asztrologiával s keresték a csillagoknak
az arcra, de főleg a kéz vonalaira való befolyását. Az újabb korban az
anatomiai ismeretek mindjobban hátra szorították az A.-t. A XVIII. században
nagy hatással lépett fel Lavater. Prófétai hangon, nagy önbizalommal adott
fiziognomiai itéleteinek nagy népszerüségük volt. Mivel azonban négy kötetes
művében (Pysiognomische Fragmente zur Beförderung der Mensehenkenntnis und der
Menschenliebe) csak személyes benyomásokat és sejdítéseket közöl, a munkának
sem elméleti, sem gyakorlati értéke nincs. V. ö. Szentpáli Janka.
(Physiognomik). Magyarország sok nevezetes férfiának és-hölgyének arcképével (2
köt. Budapest 1892).
Ujabban az arc kifejezését szorosabb viszonyba hozzák az
izommozgás mekánizmusával s az eddig pusztán leiró arcismének némileg
fiziologiai alapot törekesznek adni. Duchenne kisérletei (1862) megmutatták,
hogy villamosság segélyével az egyes izmok működését külön is lehet
tanulmányozni s fényképírás útján állandósítani. Spencer pszichologiájában
(1885) hasonlókép figyelemmel van azon vonatkozásra, mely az izommüködés
mekánizmusa s a lelki állapotok közt fenáll. Darwin egyik művében (Expression
of Emotions 1872) hasonlókép foglalkozik e tárggyal s nehány alapgondolatra
vezeti vissza megfigyeléseit. Ezek szerint a) azon mozgások, melyek
indulatainkat jelzik, olyanok, melyek kezdetben legalább az indulattal járó
érzések vagy vágyak megkönnyítésére vagy kielégítésére szolgáltak. b) E
mozgások azután szokásból társulnak a megfelelő elmebeli állapottal s
megmaradnak, ha közvetetlen hasznuk nincs is többé. c) A mozgást előidéző izmok
a szokott munka által erősödnek s ha a növekvő korral a bőr ruganyossága ill.
épsége fogy, az izom munkája barázdát, redőt és a bőrre s pedig derékszögben az
izomszálak irányára. d) Az átöröklés törvénye szerint bizonyos Mozgásokra való
hajlam s képesség szülőről gyermekre száll. e) Az ismételt s szokássá vált
izommozgás s az idegek megfelelő működése az izommal egybekötött csontnak s
porcoknak formájára is kihat s azt módosíthatja. 1,. Arcis sur Aube (ejtsd:
arszi szür ób), arrondissement a francia Aube départementban 1288,15 km2
területtel, (1886) 30,822 lak. Négy kantonra oszlik. 2. A., a francia Aube
département ugyanoly nevü arrondissementjának fővárosa az Aube folyó mellett,
nagy pamutárú-iparral, pamutszövéssel, élénk kereskedelemmel, (1886) 2885 lak.
Itt született Danton. Történelmi nevezetességűvé lett a szövetségeseknek I.
Napoleon felett aratott diadaláról (1814 márc. 20. és 21.).
Forrás: Pallas Nagylexikon