Ármány
A nyelvujítás koránál aligha régibb az Á. szó, mely a XVIII.
században még általán «gonosz, elvetemült, istentelen» jelentésü ármányos
szóból gyökelvonás utján keletkezett s az utóbbinak «ravaszúl gonoszat forraló,
alattomosan fondorkodó» mellékértelme után induló következtetés útján a
«Kabale» és «Intrigue » jelentését nyerte. Ennél fogva és alaki hasonlóságánál
fogva! igen alkalmasnak látszhatott a nemzetünk őskoráról századunk első
felében uralkodó nézetek világánál arra, hogy az ó-persa Ahriman (helyesebben:
Anro-mainyus) szóval egynek vétessék. Elő volt készítve ez egybevetés talaja
egyfelől már azon régebbi kisérletek által, melyeket Otrokócsi Fóris Ferenc óta
a nemzeti régiségekkel. foglalkozó tudósaink a XVII. és XVIII. század folyamán
tettek volt az ármányos szó magyarázatára, midőn azt az Ahriman-nal való
későbbi szembeállítás előtt majd az armenus (örmény), majd a scytha arimasp
népnévvel hasonlítgatták, mig mások p. Sándor István és Páriz-Pápai, a szónak
«lator, rabló» jelentéséből kiindulva, a haramia, szóban kerestek atyafiságát;
de egyengetve volt ez etimologia útja másfelől és kiválóképen azon elméletben,
melynek egyes előzők tapogatódzásai után Cornides adott nálunk határozottabb
fogalmazást, midőn Commentatio de Religione veterum Hungarorum c., 1785-ben
Göttingában tartott előadásában (megjelent Engel Keresztély kiadásában 1791.
Bécs) az ó-persa mazdeizmussal rokonnak bizonyítgatja részben kétes értékü,
részben félreértett adatok alapján a magyarok ősvallását. Cornides elmélete
Horváth János, Horvát István Kis Bálint, Bizoni Károly, Bodor Lajos és mások
rokon I tárgyú dolgozatai révén mind szélesb körben ismert- és a nemzeti őskor
dicsőségét éneklő hazafias eposzok (Aranyosrákosi Székely Sándor: A székelyek
Erdélyben, 1823: Czuczor elb. költeményei, de különösen Vörösmarty Mihály Zalán
futása, 1825) útján népszerüvé is válván. a Székely Sándor alkotta Hadúr-nak
(l. o.) Vörösmarty épp említett eposzában fellépő ellenlábasa Ármáiny minden
erőltetés nélkül mintegy önként illeszkedett be az akkori időkben divó magyar
ősrégiségtani általános felfogás keretébe, sőt csakhamar a nemzet műveltebb középrétegeinek
úgyszólván köztudatába. Pedig valamint a Székely S. krónikásaink- és Bonfin
nyomán megrajzolt Hadúrjának, épp úgy a Vörösmarty Ármány-ának sincs egyfelől
semmi köze a zend mazdeizmus Zoroaszter nevével kapcsolatos dualisztikus
vallásrendszeréhez, másfelől eleink ősvallási képzeteihez, amelyekkel csak
annyiban érintkezik e két ellentétes erkölcsi elvet képviselő istenség
egymással való szembe állítása, amennyiben ily ellenlábas és egymással örök
harcban álló jó és gonosz felsőbb lények többé-kevésbbé világos képzete a
legtöbb népnek kezdetleges vallási felfogásában is fellelhető, s igy
kétségtelenül eleink s a velünk rokon népek ősvallásában is meglehetett, még a
mazdeizmus különben határozottan kimutatható s azóta a Cornides elméletének
alapjánál jóval szilárdabb talajon indult kutatások által ki is mutatott hatása
előtt és nélkül is. L. Magyar mitologia és Cselszövény.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|