A szigoru kálvinizmus ellenzői, a hollandi református
egyházban előbb párt majd külön felekezet. Alapítójuk Arminius Jakab
(1560-1609), hollandi néven Van Harmen. Mint lejdai hittanár (1609) lágyítani
akarta az isteni elővégzet (praedestinatio) és kegyelem tanát e miatt
összeütközésbe jött tiszttársával Gomár Ferenccel, s a belga hitvalláshoz
ragaszkodó lelkészekkel és tanárokkal. A szélesbűlő vita alatt halt meg (1609)
Arminius. Utána tanítványa Episcopius Simon (1583-1643), szintén lejdai
hittanár állott a párt élére, hozzá csatlakozván Uytenbogard, Bertius, Venator
Grevinchovius, benyujtották a hollandi rendekhez 1610-ben « Remonstrantia» nevű
hitvallásukat öt cikkben, kérvén a belgiumi hitvallás átnézését és nézeteiknek
türelmet. Az «Öt Cikk» lényege, hogy az ember üdve nem egyedül az isten
elővégzetétől függ, mint a szigoru kálvinisták tanították hanem az emberi
akarattól is, ez levén az isteni kegyelem elfogadásának egyik tényezője E
kérvényről szokták az arminiusokat remonstránsoknak is nevezni. A Gomaristák
«Contraremonstrantiá»-val válaszoltak. A hágai értekezleten (Collatio. 1611)
csillapodás elérhető nem volt. Uytenbogard a remonstránsok védelmezését a
polgári hatóságtól várta, kit arra jogosítottnak tartott s efelől könyvet irt.
E művét cáfolta Ruardus. A köztársasági államforma fentartásáért küzdő
politikai párt főemberei, az agg Oldenbarneveld János nyugalmazott
államtanácsos, Hugo Grotius rotterdami ügyvéd támogatták a remonstránsokat, sőt
Grotius De jure summarum potestatum circa sacra értekezésében (1613) fejtegette
az állam jogát a vallásközi béke megóvására. A rendek csakugyan helyeselték
(1614) a remonstránsok kérelmét s mindkét félre kötelező parancsolatot bocsátottak
ki a barátságos vitatkozás és kölcsönös szeretet érdekében. E parancs ellenében
Bogerman és Sibbrant kontraremonstránsok azt bizonyítgatták irataikban, hogy
világi hatóságnak semmi joga nincs vallásügyi kérdésben rendelkezni; ez ellen
adta ki Hugo Grotius cáfolatul Pietas Ordinum Hollandiae c. művét. A politikai
párt bele vegyülése a hittani vitát viharosabba és szenvedélyesebbé tette, mert
a Gomaristák és a nép zöme Orániai Móric helytartó köré sorakoztak, ki
fejedelmi jogát akarta megszilárdítani (Orangisták). A fejedelem a Gomaristák
által sürgetett nemzeti zsinatra, mint illetékes testületre, utalta a vitás
hittani kérdés megoldását.
Igy hivatott egybe a hires dortrechti nemzeti zsinat 1618
november 13-ára, s mivel arra meghivattak a külföldi ref. egyházak is Angol-,
Skót-, Francia-, Németországból és Svájcból, a zsinat egyetemes református
jellegűvé lett, az általa alkotott 83 kánon a református ortodoxia egyik
hitvallásának szokott tekintetni. E zsinat félévig tartott, 180 üléssel elnöke
volt a szigoru kálvinista lelkész Bogerman János: tagjai voltak 5 hittanár, 36
lelkész, 20 presbiter (világi) és külföldről 24 képviselő. A megidézett
remonstránsok vádlottaknak tekintettek; vezéröknek Episcopiusnak azon
javaslata, hogy az eddigi kálvinista tanok cáfolásával nyissák meg a
tárgyalást, elvettetett s csak saját álláspontjuk védelme engedtetett meg;
midőn ez eljárás ellen keményen kikeltek, a zsinatból kizárattak. Távollétökben
tanaik veszélyeseknek itéltettek, s a dortrechti kánonokban a remonstránsok öt
cikke elvettetett. A híres öt cikk tartalma következő: 1. Isten azokat rendelte
örök üdvre, kikről előre látta, hogy a hitben mindvégig megmaradnak, vagyis az
elővégzet feltételes és egyetemes, azaz minden emberre kiterjedő. 2. Jézus
halála által minden egyes ember bűnéért eleget tett, de csak a benne hivők
részesülnek az elégtétel hasznaiban. 3. A hit és megtérés isten ajándéka. 4. De
a kegyelem, mint isten ajándéka, hatálytalan marad, ha a bűnös ember akarata
annak ellenszegűl. 5. Tehát a hit és kegyelmi állapot elveszthető. A végzés
előtt meghajolni nem akaró remonstránsok, mintegy 200 lelkész, hivatalaikból
letétettek, és száműzettek. Politikai indokból az agg Oldenbarneveld a
spanyolokkal tartás gyanúja miatt halálra. Grotius örökös fogságra itéltetett,
Orániai Móric halála után (1625) állt be ujabb fordulat. Utóda Henrik,
biztosítottnak érezvén trónját, nagyobb türelmet tanusított, a száműzöttek
visszatértek, visszajött Episcopius Franciaországból, tanára lett az
arminiánusok első főiskolájának Amsterdamban (1634), ő irta meg 25 cikkben az
arminiánusok hitvallását (Declaratio Sententiae Pastorum, 1622), és ennek
védelmét (Apologia, 1629) a kontra remonstrans Polyander, Rivetus, Valaeus és
Thysius birálata (Censura) ellen. Az arminiánizmust a francia református
egyházban l. Amyraut.
Forrás: Pallas Nagylexikon