A rajzoló művészetnek három eszköze van, melyeknek
segítségével a testeknek képét, utánzatát sík fölszinen előállítja. E három
eszköz: a rajzolat, az árnyék és a világosság megjelölése és a szinezés. A
rajzolat az a vonal, mellyel a sikon körülhatároljuk a tért, melyet a test a
térben elfoglal. A rajzolat tehát a testet alulról fölfelé és jobról balra való
kiterjedésében utánozza, és ezzel visszaadja a test formalényegét, ugy hogy azt
fölismerjük, tehát az utánzás java részét elvégezi. A rajzolatból azonban
hiányzik a testnek harmadik, a hátulról előre való kiterjedése, azaz a
domboruság. A testnek kiemelkedő részei világosabbak, mélyebben fekvő részei
pedig, ahova kevesebb világosság jut, többé-kevésbbé árnyékosak. Ha a
világosságnak és az árnyéknak ilyetén megoszlását a rajzolaton előállítjuk,
akkor az a harmadik kiterjedésnek, a domboruságnak látszatával bir, vagyis a
sik fölszinen ugy tünik föl, mintha test volna. Ezzel a testnek forma szerint
való utánzata be van fejezve. Minthogy a testeket formájukon ismerjük meg,
következik, hogy a rajzolat és a domboruság (relief) a két leglényegesebb eszköze
a sík fölszinen való utánzásnak. De e két eszköz nem csupán arra szorítkozik,
hogy a testeket utánozza, s nem csak annyit ér el, hogy p. egyik személyt a
másiktól, Pétert Páltól megkülönböztethetjük, hanem azonfelül képes visszaadni
azoknak jellemét és pillanatnyi kedélyállapotát, szóval az erkölcsi embert is.
A harmadik eszköz, a szinezés, a testeket szinük szerint utánozza, s az
utánzatot teljessé teszi. Ámbár a szinezés, mint az utánzás eszköze az utánzat
felismerése szempontjából a két előbbi eszközhöz képest alárendeltnek látszik,
mindazáltal, mint olyan, mely minden testnek állandó sajátságát, a szint adja
vissza, a festészetben amazokkal egyenlő jelentőséggel bir. E jelentőség akkor
jut teljesen érvényre, mikor a rajzoló művésznek nem egyedül a forma szerint
való hű utánzás a célja, hanem egyuttal az is, hogy műve diszítményül
szolgáljon. A rajzoló művészet nem igen felelne meg föladatának, ha lakásunkat
csak a két első eszközzel előállított, bármily élethű ábrázolásokkal népesítené
be.
Forrás: Pallas Nagylexikon