Ártatlanság
Közönséges nyelven jelenti a) valamely vadnak
alaptalanságát, p. valakit ártatlanul elitélni; b) általában a bűntől s minden
r ossztól való mentességet, a léleknek teljes tisztaságát; ily értelemben
különösen az «ártatlan» gyermekkornak járuléka; c) a testnek és léleknek
szűzies tisztaságát, amely értelemben tehát az isten 6-ik parancsolatának
tökéletes megtartása; végre d) mint teologiai műszó jelenti a bűntelenség azon
állapotát, melyben az első emberpár volt a bűnbeesés előtt, s melyben az egész
emberi nem maradt volna, ha ősszüleink nem vétkeznek (status ínnocentiae). Ezen
állapotban szt. Tamás szerint az emberek különbözők lettek volna ugyan nem,
kor, erény,, tudomány, erő, szépség, vérmérséklet, testi nagyság tekintéteben,
de azért mindenember testileg és lelkileg fogyatkozás nélkül lett volna. (I. q.
92. l. od. 2. q. 96. 3. 4. c.) Meglett volna a «comnnmismus» (I. qu 98. ad. 3),
a szülés fájdalom nélkül (II. II. 91. 164. 2. c. ad 1.); a házasság tisztán
mint. természeti szükséglet, a lélekre minden bűnveszély nélkül lett volna (l.
II. q. 34. 1. ad 1. III. q. 61. 2. ad 3.).
Á. az esztétikában a naivnak egy árnyalata, amennyiben ez a
teljes bűntelenséget, sőt még a. bűnnek nemtudását is magában foglalja. Az Á. a
művészet egyik legszebb tárgya; ugy a plasztikában, mint a költészetben főleg
gyermekek és szűzleányok képében jelenik meg. Az ecset legfinomabb árnyalatai,
a költészet legüdébb lehellete az Á. alakításában nyilatkoznak meg. Annál,
ahogy Ráffáel a szűzanyát, Hugó Viktor a gyermekeket festi, tisztább hatást a
művészet nem ismer. A szinpadon is a naivák alakításai a legmegragadóbbakhoz és
legáltalánosabb hatásuakhoz tartoznak. Az Á. művészi előadásában a szemlesütés
már inkább reflektált árnyalat, mig Ráffáel madonnái nyilt, mennyei tisztaságú
és nyugalmú pillantásuk által gyakorolnak oly elienállhatatlanúl vonzó hatást.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|