Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Asszociáció... ----

Magyar Magyar Német Német
Asszociáció... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Asszociációs szintek

(lat.): az ismeretek között kialakult asszociáció s kapcsolatok különböző rendszerekbe illeszkedő hierarchiája. Az asszociációs kapcsolatok kialakulását és a rendszerbe való beépítést tudatos és célzott ped.-i tevékenységek (pl. rendszerezés, =y gondolkodási műveletek) segíthetik. Az értelmi fejlődés nem csupán az ismeretek és a közöttük kialakuló asszociációk egyszerű mennyiségi növekedését, hanem az asszociációk rendszerének kialakulását is jelenti. - Az asszociációs kapcsolattal létrejött rendszerek - a rendszerbe beépült ismeretek mennyisége (a feldolgozott tananyag terjedelme) szerint létrejött asszociációs szintek fokozatai: a) Lokális asszociációk esetében az egyes ismeretek nem kapcsolódnak nagyobb rendszerhez. (Pl. egy tanítási órán kialakított új fogalmak.) b) Partikuláris asszociációk (pl. egy tantárgy témaköréhez tartozó, részleges rendszert alkotó ismeretek). c) Átfogó asszociációs rendszer esetében több asszociációs sor egységes rendszerbe illeszkedik (pl. egy-egy tantárgy anyagának teljes ismeretkészlete foglalja magában). d) Rendszerek közötti szint, a különböző asszociációs rendszerek integrációja (pl. több tantárgy v. tantárgycsoport teljes ismeretanyagára kiterjedő, magasabb szintű összefüggések és kapcsolatok). - A tanulásirányítás fontos célja, hogy a tanulók tudatában nyitott, állandóan bővülő asszociációs rendszerek jöjjenek létre. - Ir. Bogojavlenszkij - Mencsinszkaja: Az iskolai ismeretelsajátítás pszichológiája. Bp. 1965.; Nagy L.: Az ismeretek alkalmazásának pszichológiai problémái. Bp. 1979.; Kelemen L.: Pedagógiai pszichológia. Bp. 1981.; Nagy S.: Az oktatáselmélet alapkérdései. Bp. 1984.; Csapó B.: Kognitív pedagógia. Bp. 1992.

Lappints Árpád

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is