Asztalosság
fát finomabb cikkekre feldolgozó iparág. Megkülönböztetünk
épületés butorasztalosságot, mely két ág megint számos különleges iparágra
oszlik. Az épületasztalos a fát többnyire tömören, borítás nélkül dolgozza fel,
mig a butorasztalos rendesen csak fenyőfákból ritkán tölgyfából készít tömör
bútorokat, a keményfa butorokat azonban borítva (funérozva) készíti, azaz a
butor szerkezeti anyaga vm. könnyü likacsos, az enyvet jól fölszivó fából
(vakfa, bâti) áll, melyet aztán. a vékony keményfa funérral borítanak. Ott, hol
könnyűséget, alaki változatlanságot és tartósságot követelünk és hol a bútor
nedvességnek nincsen Kitéve, mint valamennyi lakásberendezési bútornál, a
funérozás nemcsak helyén van, hanem okvetetlen követelmény. Tévhit az, hogy a
tömör fából való keményfa bútor jobb mint a funérozott. Az A. már az ó-kor
népeinél is kifejlett iparág volt. A görögöknél már butor-, épületládaés
kocsiasztaloaság volt. Az enyvezés különböző módjait, a különböző enyv fajtáit,
a ma használt lényeges A.-szerszámokat, a funérozást a faragványokkal való
diszítést már ismerték. A rómaiaknál az A. már fényüzési ipar is volt.
Tudomásunk van arról, hogy egyes thujafa-asztallapokért százezreket adtak ki. A
népvándorlás idején és a középkor kezdetén alig létezett. Csak a gót izlés
terjedésével és még inkább a renaissance korában emelkedett ezen ipar megint
bámulatos magas fokra, még pedig Európa minden kulturállamában. Izlés és
szerkezet tekintetében nagy visszaesés állott be a mult század végén és ezen
pangás századunk közepéig, a világkiállítások létesítéséig tartott. A
kiállításoknak köszönhetjük nagyrészt azt, hogy az A. terén épp úgy, mint a
művészetek és művészi iparok terén általában jelenleg a renaissance egy új
korszakát éljük át.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|