Átjáró
az oly ügydarab, mely csak a szolgálati ut megtartása végett
érkezik továbbküldés végett valamely irodába; az Á.-t az általános iktatószámon
kivül közönségesen még Á.-számmal is ellátják s ha rájok észrevételt nem
vezetnek, alá sem irják, hanem csakis a bélyeget nyomják reá és az átjárás
napját jegyzik a bélyeghez.
Á. (Wegülbergang; Traversée). A vasutakon, részint azért,
mert magántulajdont képeznek, részint pedig azért, mert a rajtuk való átjárás
közveszélyes, csakis bizonyos előre megállapított pontokon szabad átjárni. E
hely ekei általában vasuti Á.-knak nevezzük. Ez Á.-k helyét, méretét és szerkezetét
az ujonnan tervezett vasutaknál a közigazgatási bejáráskor állapítják meg (l.
Közigazgatási bejárás), a már meglevő vasutakon azonban előállításukat az
1876-ban kibocsátott «A közigazgatási bizottságnak a közmunka- és
közlekedésügyi miniszterium ügykörét érintő határoza tatai értelmében a
vármegyék közigazgatási bizottsága rendeli el helyszint tárgyalás alapján. Az
Á.-k megépítését a 36,26381. sz. a. kiadott miniszteri rendelet szabalyozza,
Az Á.-ka használat szerint gyalog- v. kocsiközlekedésre berendezett Á.-k, és
ennek megfelelően 2-12 méter szélesre építik. A pályatesthez viszonyított
elhelyezésük szerint vannak felüljárók vagyis pályaáthidalások; továbbá a
pályaszinben épített Á.-k, melyeket egyszerüen átjáróknak nevezünk; végre a
pályaszin alatt átvonulók, ezek az aluljárók. Ez utóbbinak szép példája a
budapesti nyugati pályaudvar alatt átvezetett alagútszerü aluljáró. Ugyanott
látható, mint a pályaáthidalás nevezetes példája, a Ferdinánd-hid. Az
áthidalások és aluljárók a közlekedésre nézve nem veszélyesek, ellenben a
szinben épített átjárókon a közlekedés mindig veszéllyel járván, a közönség
érdekében óvó rendszabályokat alkottak. Ezek a vonalak jelentősége, forgalmuk
sűrüsége szerint különbözők. A fő- v. elsőrendü vasutnál (l. Vasut) az. Á.-k
sorompókkal záratnak el, melyeket a pályaőr minden vonat áthaladásának idején
zárva tart és amelyek ezenkivül különböző biztonsági készülékekkel vannak
ellátva (l. Sorompók). A másodrendü, illetve most már helyi érdekü vasutaknál,
amelyeken a vonatok nagyobb részt csak napvilágon közlekednek és lassu menetük
következtében könnyen megállíthatók, nincsenek sorompók, itt csak «Vigyázz, ha
jön a vonat» feliratu intő táblák figyelmeztetik az utast. L. Intőtáblák.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|