Átváltozások
(görög metamorfózis), gyakori eleme a mitologia körébe
tartozó mesék- és mondáknak, melyekben lépten-nyomon találkozunk embereknek
állatokká, növényekké, vagy élettelen tárgy okká s viszont ilyeneknek, valamint
állatok és növényeknek emberekké való átalakulásával. Ide sorolandók még az
istenek kegyeltjeinek félistenekké, vagy élő lényekül képzelt égi testekké való
átváltozásai is, amelyek az istenülés (apoteózis) egy nemének tekintendők. Az
átváltozások rendesen valamely felsőbb hatalom akaratára történnek jutalom-
vagy büntetés-, segítség- vagy bosszúállásképen. A jóakaratból történők áldás,
a rosszindulat vagy haragból eszközöltek átok hatásainak tekintendők. Ez áldás
vagy átok nem hat mindig egyenesen az illető felsőbb lény akaratának
közvetetten nyilvánulásaként, hanem sokszor közvetett úton, bizonyos tárgyak
érintése vagy használata révén nyilvánul az erre nyomban bekövetkező
átalakulásban. Ilyenek pl. a mesékben gyakran előforduló azon Á., melyeknél
bizonyos állatok nyomába (pl. szarvasnyomba, stb.) lépés idézi elő az illető
állattá való átalakulást, vagy ahol valamely átokkal sujtott tárgy (pl. étel,
ital, ruha vagy ékszer, stb.) varázsereje okozza a vele élőnek, a büvös hatás
alól való felszabadulása vagy megváltásáig, állat-, növény vagy bármi más
alakban veszteglését. (Erről l. a Bűvölés szót is.) Az Á. lehetőségében való
hit alapja egyfelől az animizmus (l. o.) névvel jelölt azon ősemberi
világnézet, amely nem von élesen. megkülönböztető határvonalat az ember és a
rajta kivül felületesen ismerni tanult természeti tárgyak között, s igy amannak
emezek bármelyikévé, vagy viszont való átalakulását egyáltalán nem tart ja
képtelenségnek; másfelől pedig a felsőbb lények áldó, vagy átkozó kedvének a
hatalmi körükbe tartozókkal szabad rendelkezési jogot tulajdonító azon
feltevés, amely teremtő és fantartó erővel birónak képzelt lényt a tetszésétől
függő s teremtményének szabad akaratából adott alak bármikor eszközölhető
megváltoztatására is képesnek, kell, hogy tartsa, mihelyt e lény hatalmának,
ugyane feltevés szerint, saját szeszélyén, vagy egy más, hasonló s esetleg még
magasb rendü lény akaratán kivül egyéb korlátja nincsen. Az Á. a legtöbb antik
mítoszban való nagy szerepük miatt már a görögöknél (kül. az alexandriai
epigon-korszakban) is többszörösen nyujtottak alkalmat egyes mitográfusoknak
arra, hogy bennök a legkülönbözőbb regék összefüzésére szolgáló külső
kapcsolatot keressenek amely irányban legjelesb római utánzójuk (Ovidius (l.
o.), kinek Átváltozások (Metamorphoseon libri) cimü munkája e műfaj
legismertebb képviselője.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|