Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Audiolingvá... ----

Magyar Magyar Német Német
Audiolingvá... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Audiolingvális módszer

oktatás

(lat.): az audiolingvális módszer nyelvtanítási elméletnek is tekinthető, mivel egyetlen nyelvoktatási módszer esetén sem érhető tetten a nyelvészet és a pszich. olyan látványos egybekapcsolódása, mint a strukturalizmus és a behaviorizmus kapcsolata az audiolingvális nyelvtanításban. Bloomfield, az ismert strukturalista nyelvész 1942-ben megjelent munkájára (Outline Guide for the Practical Study of Foreign Languages) nemcsak az intenzív módszer, hanem az 1940-es évek közepétől a Fries és Lado által kidolgozott ún. strukturális módszer is támaszkodott. Az audiolingvális módszer t az 1960-as évek derekáig angol nyelvterületeken a beszédértés és a beszédkészség elsődlegességét hangsúlyozó (aural-oral method) audiolingvális módszerként ismerték. Klasszikus formájában az audiolingvális módszer azon alapult, hogy a nyelv elsősorban beszéd, amely minden nyelvre sajátságosan jellemző mondatmintákból áll, s ezeket a perceptív és motorikus készségek fejlesztése révén sajátíthatjuk el. Az audiolingvális módszer szerint a nyelv automatizmus, amely megfelelő kondicionálással (vö. behaviorista tanuláselméletek), túltanulással alakítható ki. Erénye az audiolingvális módszer nek, hogy mind az artikulációs bázis fejlesztését, mind a mondatminták gyakorlását apró lépésekben, a fokozatosság betartásával végezte, és a nyelvi laboratóriumokban használt három, de különösen négyfázisú drillek lehetőséget nyújtottak a diák önellenőrzésének fejlődésére is (nyelvi drill). A párbeszédek köré épülő tananyag alkalmas volt a hangsúly, a ritmus és a dallamképletek bemutatására. A tanár a nyelvóra minden fázisában (bemutatás, ismétlés, gyakorlás, memorizálás, megerősítés) a hibák kiküszöbölésére törekszik, ugyanis a hibák az audiolingvális módszer szerint rossz szokások kialakulásához vezethetnek. (nyelvoktatási módszerek, hibajavítás) Az audiolingvális módszer alapvető elképzelése az volt, hogy a nyelvet a lehető legkisebb elemekre bontva célszerű tanítani és gyakoroltatni. Term.-esnek tűnt, hogy a begyakorolt, apró elemekből lassanként létrejön a tényleges kommunikáció. - Ir. Bárdos J.: Nyelvtanítás: múlt és jelen. Bp. 1988.; Kelly, L. G.: Centuries of language teaching. Rowley, 1969.

Bárdos Jenô

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is