Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Audiovizuál... ----

Magyar Magyar Német Német
Audiovizuál... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Audiovizuális módszer

Az 1960-as években keletkezett, francia eredetű nyelvokt.-i módszer, amelyben az volt az újszerű, hogy a hang és a kép látványos összekapcsolásával teremtette meg a (nyelvtanulási) szituációt, az oszt.-teremben akkor lehetséges leghitelesebb kontextust a magnó és az azzal szinkronban működő diavetítő használatával. (nyelvoktatási módszerek) Ebből az egész szituációból bontották le és elemezték a nyelvi szerkezeteket, ezért az audiovizuális módszert strukturális-globális módszernek is hívták. Az audiovizuális módszer legkiválóbb teoretikusai (Guberina, Rivenc) világosan látták, hogy a képek diktálta forgatókönyv sokkal közelebb viszi a nyelvet a tanulókhoz, mint a nyomtatott szöveg. Ez a szuggesztív és változatos módszer hangsúlyozta a nyelv elemeinek zeneiségét, így az intonáció különösen fontos szerepet kapott. A képi segítség megkönnyítette a beleélést, a diák mintegy részévé vált a képnek. E teljesség után nem volt zavaró a nyelvi elemek magyarázása, a bevésést szolgáló ismétléseket követően az anyag elmélyítése, továbbfejlesztése, átalakítása. Az audiovizuális módszer visszahozta a direkt módszer szemléltetésének élénkségét és a szituáció középpontba állításával, a dialógusok szerepjátékszerű előadásával a kommunikatív nyelvoktatás irányába mutatott. - Ir. Bárdos J.: Nyelvtanítás: múlt és jelen. Bp. 1988.

Bárdos Jenô

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is