Balancier
(franc., ejtsd: balanszié) Nagy emeltyü, mely vizszintes
tengely körül himbálódik. Az erő felvételére szolgál, úgy hogy azt egyik
végével felveszi, a másiknál pedig a kellő fokozásban kisebbítve vagy
nagyobbítva átadja. Ha kivételesen arra szolgál. hogy valamely gépen váltakozó
irányban mozgó tömeget a másik ágára akasztott hasonló sulyu tömeggel
ellensulyozzon, akkor neve ellensulyozó B. A gőzgépeken eleinte a B. segélyével
alakították át a dugattyu váltakozó irányu egyenes mozgását, a főtengely forgatását
előidézi; forgó mozgássá. Ilyen gőzgépeket még ma is találunk különösen
bányákban a bányavizek szivattyúzására. Budapesten a városi vizvezeték
szolgálatában is több ily gép dolgozik, melyek közül az elsőt Müller Otto H.
mérnök terve után a prágai gépgyár készítette, a későbbieket Láng L. és Röck
István-féle hazai gépgyárak állították elő. Ezen gépeket az olyanokkal szemben,
melyeken az erőt a dugattyuruddal kapcsolatban álló hajtórud adja át a
forgattyúnak, balabcier-gőzgépeknek nevezik. Ilyenek voltak a Newcomen által
készített első gőzgép é:s a Watt által tökéletesített Watt-féle gépek.
A gőzgépek balancier-jai gyaknan igen nagy méretüek, amiért
is újabban hengerelt lemezekből I alakura készítik; mert a régebben használt
öntöttvas nem nyujt elég biztonságot a törés ellen. A gőzgépek B.-jainak egyik
ágába többnyire a Wall-féle egyenközény közvetítésével kapaszkodik a
dugattyurud, másik ága pedig hajtórúddal forgatja a tengelyt. A B.
alkalmazásának célja bányaszivattyúkon az; hogy a szivattyu hosszu rudazatának
súlyát a másik végén felhalmozott teherrel ellensúlyozza; mert különben az
egész rudazat sulya az alsó darabokra nehezednék s azt meghajlítaná és eltörné.
A mellékelt kép a budapest jobbparti 1-ső szivattyutelep B. gőzgépének rajzát
mutatja, Weín János vizvezetéki igazgató Budapest fővárosi vizművek cimü
munkájából. A gépnek két hengere van mely a javított Woolf-rendszerben működik
együtt; a kisebb hengerbe ömlik a kazán friss gőze, honnan munkáját elvégezve a
gőzzel fűtött gőzgyüjtőn keresztül a nagyobb hengerbe ömlik s ott tovább
dolgozik. Innen azután a nagy henger mellett rajzolt sürítőbe megy, hol a viz
lehüti, egy úgynevezett melegvizszivattyu pedig kinyomja a csatornába. A gép
kis hengerének vezérműve Croliss-rendszerü, a nagyé pedig egy tolattyus. A
szivattyuk a gőzgép alatt, boltozott helyen vannak elhelyezve, az egyiknek
dugattyuja a gőzhenger dugattyujának hosszabbított rúdjához van erősítve, a
másiké pedig a balancierbe kapaszkodik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|