(fr. szó, olaszul: Balletto a ballo (tánc) szóból képezve),
a tánc és némajáték segélyével a. m. játékszínen előadott és zenével kisért
cselekvénynek neve. A B. tehát nem egyéb, mint zenével kisért arc- és
tagjátékos műtánc. Ilyen műtánc többféle lehet, t. i.: 1. egy nagyobb szini
előadásnak mellékes részét képezheti, mint pl. az operákba beillesztett B.-ek.
2. képezheti valamely operának főrészét, esetleg énekkel kisérve (comédie
ballet vagy opera ballet); 3. egészen önállóan léphet fel, mely esetben a tánc,
a némajáték és a zenekari kiséret képezik az egész művet (ballet d"action v.
ballet pantomime). A szinjátékoknak ezen utolsó neme, melyben t. i. a tánc,
némajáték és zenekarkiséret szerepelnek, a rómaiak pantomimiából eredt. A
modern B. legrégibb alakja: tánc által előadott, de egyszersmind szavalással, s
néha énekkel is egybekötött színi előadás volt. Ezen alakban találjuk a B.-et a
XV. század végén Olaszország pompát kedvelő udvarainál; de tulajdonképeni
műformáját csak Franciaországban nyerte. Balthasarini (kit Beaujoyeux-nek is
neveztek) volt az első, ki az olasz B.-et Párisban meghonosította; ő t. i.
1581. Joyeuse herceg menyegzőjén a hires ballet comique de la reine-t adatta
elő, melyet 1610-ig több mint 80, a párisi udvarnál előadott allegorikus
tartalmu B. követett. A XVII. században a B. Rinuccini Ottavio által lényegesen
tökéletesbíttetett; Medici Mária nagy pénzösszegekkel segélyezte Rinuccinit.
Azonkivül Richelieu kardinális is sokat foglalkozott a B. kiművelésével,
amennyiben saját szerzeményü B.-ket adatott elő a st.-germaini udvarnál,
melyeknek egyikében 1625. XIII. Lajos király is közreműködött. Ezen B.-ekben a
tulajdonképeni arc- és tagjátékok s jellemtánc csak igen alárendelt szerepet
viseltek. A B.-nek ujabb korszaka Franciaországban a XVII. század vége felé a
francia opera alapításánál kezdődött, amidőn Lully és Quinault F. szövegiró, a
B.-et az operával összefüggésbe hozták. Az első kisérlet e téren: Fétes de
Bachus et de l"Amour, ballet pastorale (1671.), mint teljesen uj faj,
rendkivüli sikert aratott; 1681. került szinre St.-Germainben Quinault:
Triomphe de l"Amour címü B.-je Lully zenéjével. Azóta a tulajdonképeni, önálló
B.-ek csak a jezsuita kollegiumokban adattak elő ünnepélyes alkalmaknál
(ugynevezett ballets de collége). A Quinault által kitalált és B.-nek nevezett
vegyes fajban azonban a tánc a lírai zenés részleteknek teljesen
alárendeltetett; az e célból összeállított és beillesztett táncdarabokat
divertissement-oknak vagy fétés-eknek hivták. A B. folytatólagos
tökéletesbítése (1697). La Motte-nak köszönhető. La Motte a cselekvény
érdekességét emelte, s a B.-et szorosabb összefüggésbe hozta a drámai hatással.
Első műve ez irányban: L"Europe galante (1697., Campra zenéjével), mely aztán a
francia B. mintaképe lett. Ezen B.-eknél, melyek a Tuileriákban adattak elő,
XV. Lajos maga is táncolt. A B. ugyan még mindig összefüggésben maradt az
operával, de mégis összefüggő cselekvények sorozatát képezte, habár önálló
műfajjá még nem fejlődött ki. A tartalomhoz és a fellépő személyekhez képest
megkülönböztették a következőket: a comédie-ballet, pastorale-ballet,
ballet-allégorique és ballet héroiuque. Ujabb reformokat tett Cahussac, ki a
Rameau által megzenésített Fétes d"Hymen et de l"Amour (1747.) cimű B.-ben
nemcsak a csodásat (a gépezetet) vitte be a B.-be, de azonkivül a táncot a B.
tartalmának lényeges részévé tette, anélkül azonban, hogy darabja különösen
tetszett volna. A B.-nek mint a színművészet külön műfajának teremtője Noverre
volt, ki a B.- et az operától teljesen elválasztotta és művészeti önállóságra
emelte; ö volt az utolsó, ki az antik némajátékot a B.-tel a legszorosabb
kapcsolatba hozta; ő a táncot valódi drámai jelentőségü niveau-ra emelte; nála
a tánc volt a fődolog, melynek a némajátékot alárendelte, ugy hogy a tánc
nemcsak a cselekvényt kisérte, hanem legnagyobbrészt a cselekvény a táncban
nyert kifejezést. Noverre B.-jei anyagát a mitologiából vagy a történetből
vette s azokat élő arc- és tagjátékkal ábrázoltatta a nézőnek. Noverre B.-jei
elmés rendezés, fényes gépezet, érdekfeszítő cselekvény és elbájoló csoportosítások,
általában valódi drámai hatás által tünnek ki, és a párisi szinpadon mintái
maradtak a későbbi B.-eknek. Amennyiben tanítványa: Gardel és Vestris az előirt
uttól ujítások által eltértek; ezen ujítások csak kárára váltak a műfajnak. A
XIX. század kezdete óta azonban kiváló jelenséget képeztek Galeotti kopenhágai
B. mesterpantomimikus B.-jei, aki a drámai plasztika elvét a mimikai
művészetben felállította, és a tulajdonképeni táncot (Noverre-rel ellentétben)
a valódi cselekvénynek alárendelte s csak ott használta fel, ahol az a
főcselekmény természetes következménye volt. A mitologiai B.-nek kora az ifj.
Gardel: Dansomanie cimü, s Párisban 1800. előadott B.-jével bevégződött. A
megkezdett utat azután Dauberval (La fiile mal gardée) és Duport (Barbier de
Seville) követték. Egyidejüleg működtek a Porte-St.-Martin szinháznál Aumer és
Henry, kik Jenny on le mariage secret és Les deux Créoles sat. B.-jeikkel a
nagy opera vetélytársaiként léptek fel. Midőn I. Napoleon 1807. az előbb
említett szinházat bezáratta, Henry Nápolyba ment, s ott az olasz fajt a
franciával egybeolvasztani igyekezett; Aumer pedig Németországba költözött s
itt igyekezett a nagy B.-et megkedveltetni. Azalatt Párisban a nagy operánál
Milon B.- mester működött s Nina cimü kiváló B.-jét adatta elő. Milon után mint
B.-mesterek, nagy hirre tettek szert: Taglioni Fülöp Párisban és Pétervárott (A
szilfit); Hoguet Berlinben (A születésnap, A danaidák, Aladdin); Taglioni Pál
Berlinben (Undine, A tengeri rablók, Don Quixotte, Flick és Flock, Ellinor,
Morgano, Sardanapal). Bournonville Léon Kopenhágában (A brunaui bucsu),
Ambrogio G. Stuttgartban (A virágok boszuja, Freiligrath költeménye szerint).
Kiváló táncosnők, mint p. Grahn Lucile is kitüntették magukat e téren.
A B. legujabb fejlődése, főkép a külső kiállítás mindinkább
fokozódó fényében mutatkozik, különösen az elektromos világítás használatával.
Egyideig a B. zenéjére kevesebb súly lőn fektetve, ugy annyira, hogy sok fényes
sikerü B.-nek zenéjét csakugyan jelentéktelen zeneszerzők irták, most azonban a
B. zenéjére is több gond fordíttatik. Különösen kitünő tehetség volt e téren
mint zeneszerző: Delibes Leo, ki Coppélia és Silvia cimű B.-nek s Naila egy
részének zenéjét irta; az első két B. zenéjével kiválóan becses műveket hagyott
hátra. Hazai zeneszerzők közül: Doppler Ferenc irt értékesebb B.-zenéket,
azonkivül a korán elhunyt Szabados Béla, kinek Viora cimű B.-jében szép
tehetség mutatkozik.
Forrás: Pallas Nagylexikon