(ejtsd: balzak) Honoré de, francia regényiró, szül. 1799.
Toursban, megh. 1850 aug. 20. Párisban. Számos nagyszabasu regényében és
elbeszéléseiben oly hűséggel és kiméletlen igazságra törekvéssel festette az
életet, hogy atyja lett annak az iskolának, a naturalizmusnak, mely Zolával az
élen ma üli diadalait a modern regényirodalomban s kétségtelen tulkapásaiban is
a mester nyomdokaiban halad. Iskoláit Vendomeban és Párisban végezte s előbb
közjegyző-segéd volt de csakhamar az irodalomra adta magát. Álnevek alatt
kiadott első regényei nem keltvén figyelmet, nyomdát vett át, mely vállalkozást
azonban rossz üzletek miatt abban kellett hagynia. Visszafordult az irodalomhoz
s most már saját nemesi nevével adta ki Ledernier Chouan, ou la Bretagne en
1800 (1829, 4 köt.) c. regényét, mely egyszerre hiressé tette. Egyre-másra
jelentek most meg regényei, elbeszélései, rajzai, melyekben az emberi életet
minden oldaláról iparkodott bemutatni. A Comédie humaine-be, amint iratainak
összeségét nevezte, egyesítette a Scénes de la vie privée (La femme de trente
ans, La grenadiére, összesen 27 munka), Scénes de la vie de province (Eugénie
Grandet stb.), magyarra fordította Jakab István (Pest 1843. Hartleben. Külföldi
regénytár I. II.) és Toldy L. (Budapest 1883. Olcsó könyvtár 165), Scénes de la
vie parisienne (La derniére incarnation de Vautrin, Le pére Goriot, Grandeur et
décadence de César Birotteau, La cousine Bette), Scénes de la vie politique,
Scénes de la vie militaire, Etudes philosophiques (La peau de chagrin, Louis
Lambert), Etudes analytiques (La physiologie du mariage) főcimek alatt
kibocsátott regényeit. Ezekhez járult a Rabelais izlését és nyelvét követő Cent
contes drolatiques (3 köt. sikamlós elbeszélés), néhány dráma, melyek
sikertelenek maradtak, mint az 1840. egyszer előadott és erkölcstelensége miatt
betiltott Vautrin, La marátre (1848), néhány vigjáték: Les ressources de
Quinola (1842) és Mercadet, ou le faiseur (1851), amely nagy tetszéssel
találkozott és 1868. ujra szinre került. Utolsó és legbefejezettebb regénye Les
parents pauvres. Balzacnak főleg a polgári élet festésével nemcsak
Franciaországban volt nagy hatása (különösen a Femme de trente ans után a
nőkre, akik e remek festés után minden tulzását is elhitték neki), hanem a
külfőldön is, hol hőseit és hősnőit utánozták, sőt a lakások berendezésében is
az ő leirását követték - á la B. volt a jelszó. Minden tulzása és idealizmus
nélkül valósága mellett is igaz marad az, hogy az emberi szivbe és
szenvedélyekbe kevesen hatoltak be olyan mélyen, mint ő, keveseknek adatott oly
éles megfigyelő képesség s még kevesebben tudták a megfigyelteket oly mesterien
előadni és ábrázolni, mint B. Munkái még folyvást uj kiadásokat érnek s
többször összegyűjtve is megjelentek (1869-75. 25 köt.). Huga, L. Surville megirta
életrajzát (B., sa vie et ses oeuvres, 1858), irt róla Zola, továbba Favre (B.
et le temps présent, Páris 1887), és Barriére (L"oeuvre de H. de B., Páris
1890).
2. B. János Lajos Guez (de), francia iró, született 1594-ben
Angoulmeban, meghalt 1654 február 18-án, charentei kastélyában. Richelieu alatt
államtanácsos, Franciaország hisztoriografusa és az akadémia tagja lett. Nyelve
hangzatosságával, arányos beosztásu periodusaival, hasonlatainak, képeinek
eleganciájával sok ideig mintaképe maradt a francia prózának, melyre olyan
befolyása volt, mint Malherbenak a költészetre, bár sziv és gondolat nem sok
van munkáiban. Aristippe-je és Le Socrate chrétien-je a felsőbbség, nevezetesen
az egyház iránt való vak engedelmességet iparkodik serkenteni Prince-ében pedig
XIII. Lajos uralkodói erényeit dicsőíti. Összegyüjtött munkái 1665. jelentek
meg 2 kötetben, ujabb kiadások 1822 és 1854. kiadatlan levelei 1874.
Forrás: Pallas Nagylexikon