Banovits
Kajetán, a m. kir. államvasutak gépészeti főosztályának
igazgatója, szül. Mátyócon, Ungm. 1841 aug. 10. Középiskoláit Ungvárt, a
műegyetemet pedig Budán végezte 1859-63-ig. Mint gyakornok lépett a
pest-losonci vasút szolgálatába, ahol később mint építésvezető szakaszmérnök,
utóbb 1863-67-ig mint pályafentartási szakaszmérnök működött; 1867-ben a
kassa-oder-bergi vasúthoz ment s előbb a kassa-eperjesi vonal nyomjelzésénél
szolgált, később a központi osztályfőnöke s végül a liptószentmiklós-hochwaldi,
mint-egy 30 km. hosszu vonal osztálymérnöke lett. A kassa-oderbergi vasúttól az
akkori m. kir. vasútépítészeti igazgatósághoz főmérnöknek hivták meg s a magyar
nyugati vasút építését ellenőrizte. A vasútépítészeti igazgatóság feloszlatása
után 1872. az ujonan szervezett vasútépítési főfelügyelőség főnök-helyettese,
később pedig a vasúti és hajózási főfelügyelőséggel történt egyesítés után az
építési osztály főnöke lett s mint ilyen működött 1884-ig, mely évben az
építési osztály a m. kir. államvasútak igazgatóságába kebeleztetvén be, ezen
igazgatóságnál 1884-86-ig mint pályafentartási szakosztály-főnök, 1886-90-ig
pedig mint az építési s rövid ideig egyuttal mint a gépészeti szakosztály
főnöke, valamint az építési és gépészeti főosztály igazgatójának helyettese
működött; mig végül 1890 elején a gépészeti főosztály igazgatójává nevezték ki.
A közlekedési ügyek előmozdítása körül szerzett kiváló érdemeinek elismeréseül
1880-ban a Ferenc József-rend lovagkeresztjével, 1887-ben a munkács-beszkidi
vasut építése alkalmából szerzett kiváló érdemeiért pedig a III. osztályu
vaskorona-renddel tüntettetett ki.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|