Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Bárczi Gusz... ----

Magyar Magyar Német Német
Bárczi Gusz... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola

oktatás

Bp.: gyógypedagógus okat és => általános szociális munkás okat képző felsőokt.-i intézmény. - Mo.-on 1900-ig a különböző => fogyatékos ok számára működő intézmények ped.-ait, akik korábban már tanítói képesítést szereztek, külön tanfolyamokon képezték. Ezek összevonásával 1900-ban 2 éves Gyógyped.-i Tanítóképző-tanfolyam nyílt Vácott, amelyet 1904-ben Bp.-re helyeztek. A tanfolyam 1906-tól mint önálló Gyógyped.-i Tanítóképző, 1922-től mint Gyógyped.-i Tanárképző, majd 1928-tól mint Gyógyped.-i Tanárképző Főisk. működött. 1975-ben vette fel => Bárczi Gusztáv nevét. - 1964-ig a mindenkor működő összes gyógyped.-i intézmény számára képesítette a gyógyped. tanárokat. A képzési időt 1922-ben 4 évre emelték. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola tört.-e során változtak a főszakok, mellékszakok, kötelező és választható szakok. Egyes szakterületekre a képzés kezdeteitől kaptak felkészítést a gyógyped.-ok: értelmi fogyatékosok nevelése, => hallási fogyatékosok nevelése, => látási fogyatékosok nevelése. A fejlődést jelezte, hogy később újabb szakok bevezetésére is sor került: => hibásbeszédűek nevelése ( logopédia) 1922-től, teljesítmény- és viselkedészavarokkal küzdők nev.-e ( pszichopedagógia) 1973-tól, mozgássérültek nev.-e ( szomatopedagógia) 1983-tól. A mozgássérültek nev.-ére felkészítést korábban a mozgásterápiai ( => konduktív pedagógia) tanszék végezte => Pető András vezetésével. 1963-ban megszűnt ez a tanszék a főisk.-n. A mozgássérült gyermekek terápiás foglalkoztatása azonban már 1950-ben kivált a főisk.-ból, és önálló intézményként működött tovább ( => Pető András Mozgássérültek Nevelőképző és Nevelő Intézete). A gyógyped.-képzés mellett a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola megkezdte a => szociális szervezők képzését 1972-től, és az => általános szociális munkások képzésé t 1990-től. A jeltolmácsképzés a hallássérültek jelnyelvének megértésére és hiv. tolmácsolására ad szakképesítést. - A gyógyped.-képzés 1992-ben bevezetett kísérleti reformttv.-én dolgozó munkacsoportok elsősorban a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola értékálló hagyományaira és a képzés korábbi tapasztalataira támaszkodtak, de figyelembe vették az ugyancsak megújuló hazai ped.-képzés, valamint a gyógyped.-kat képző külföldi egy.-ek modernizációs törekvéseit. A jelenlegi gyógyped.-képzésben szakok és szakágak választhatók. A szakok populáció-specifikusak: a speciális oktatási, nev.-i, fejlesztési, terápiás, rehabilitációs szükségletet mutató népesség csoportjai szerint különülnek el. A szakágak tevékenység-specifikusak: tanári, ill. terapeuta feladatokra készítenek fel. A tanári tevékenységre való felkészítés nem szakosodik tovább az ismert szaktud. rendszerben (pl. matematika, testnev.). Az ilyen irányú szakosodást a gyógyped. más felsőokt.-i intézményben szerezheti meg. Az ismert tanárszakoktól eltérően a gyógyped. szaktud. ismerete a komplex "embertudomány", a fejlődési eltéréssel, sérüléssel, károsodással, fogyatékossággal jellemezhető népességre vonatkozó gyógyped., ill. egyéb - pl. biológiai, pszich.-i, ped.-i, szociológiai, művészeti stb. - ismeretek összessége. - A hallgatók az elméleti alapozóképzésre támaszkodva megismerik és megtanulják alkalmazni azokat az oktató, fejlesztő, megelőző, segítő, tanácsadó stb. eljárásokat, amelyek egyéni vagy csoportos helyzetekben a gyógyped. kompetenciakörébe tartozó, bármely életkorú népesség (gyermekek, fiatalok és felnőttek) speciális és individuális igényeit részben oktató típusú ped.-i folyamatokban (elsősorban oktatási intézményekben), részben azoktól elkülönülten (pl. fejlesztő közp.-okban, tanácsadókban, kórházakban stb.) elégítik ki. A korszerű gyógyped.-képzés felkészítést ad az integrált iskoláztatás ból, ill. más típusú együttnev.-ből adódó feladatokra is. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskolan működő gyógyped. szakok: logopédia, => oligofrénpedagógia (ennek két ága: értelmileg akadályozottak gyógypedagógiája és tanulásban akadályozottak gyógypedagógiája ), pszichopedagógia, => szomatopedagógia, szurdopedagógia ( => hallássérültek gyógypedagógiája), tiflopedagógia ( => látássérültek gyógypedagógiája). A szakok különféle kombinációkban választhatók. A gyógyped. tanári diploma megszerzésének min. feltétele: azonos szakon tanári és terapeuta szakág, vagy két különböző szakon a tanári szakág felvétele. A képzés időtartama a nappali tagozaton 8 félév, óraszáma 2880 óra. Képzési szakaszok: ált. alapozó képzés (30%), szakos képzés (70%). Az elméleti és gyakorlati képzés aránya: 60 és 40%. A gyakorlati képzés a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola gyakorló intézményeiben, ill. szakterületi gyakorlóhelyeken történik. - Az alap-, ill. újabb diplomások képzése nappali és l. tagozaton folyik. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola más főisk.-kon is működtet kihelyezett tagozatokat. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola hallgatóinak száma: 1300-1400 fő, évente 350-400 diploma kerül kiadásra. A továbbképző tanfolyamokon (pl. korai fejlesztés, gyógyped. tanácsadás, tanulási zavarok terápiája, Waldorf-ped. stb.) évente sok száz ped. vesz részt. - A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola, mint egyetlen hazai gyógyped.-képző intézmény, a gyógyped.-i tud. kutatások közp.-ja ( => gyógypedagógiai kutatási programok). A kutatási-fejlesztési eredmények részben a gyógyped. gyakorlatot szolgálják, részben a gyógyped.-képzés megújítását segítik elő. Az MTA tud. ösztöndíjasai közül a speciális ped. szakra felvettek a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola tanszékein/intézetében kapcsolódnak be a kutatómunkába. Az oktatók/kutatók tud. publikációinak adatai a 4-6 évente kiadott bibliográfia-kötetekben jelennek meg. A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola korszerű szolgáltatásokkal rendelkező, országos gyűjtőkörű gyógyped. szakkönyvtárat épített ki. A gyógyped. múltját őrző dokumentumokat és egyéb tárgyi emlékeket a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola múzeuma őrzi, és rendez ezekből időszakos kiállításokat. - A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola széles körű kapcsolatokat alakított ki a szakterületével rokon hazai és külföldi felsőokt.-i intézménnyel. - A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképzô Fôiskola az Eötvös Loránd Tudományegyetem mel együttműködve az egy. szintű gyógyped.-képzés létrehozásán dolgozik. - Ir. Gordosné Szabó A.: A magyar gyógypedagógus-képzés fejlődéstörténetéről. Gyógyped. Szle, 1990. 2. 134-140.; Mesterházy Zs.: Vázlat a magyar gyógypedagógus-képzés holnapjáról. Gyógyped. Szle, 1990. 2. 140-144.; Mesterházi Zs. és mtsai: Képesítési feltételek. Bp. 1992.; Gordosné Szabó A.: Bárczi Gusztáv és a gyógypedagógus-képzés. Bárczi Gusztáv születésének centenáriuma. (Szerk. Buday J.) Bp. 1993. 47-56.; Illyés S.: A Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola fejlesztési stratégiája és programja 2000-ig. Gyógyped. Szle, 1995. 3. 208-219.

Mesterházi Zsuzsa

Szerkesztette: Lapoda Multimédia



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is