Kisszótár
Címszavak véletlenül
|
Barth, Pauloktatás Paul (Barnthe, 1858. aug. 1.-Lipcse, 1922. nov. 30.): a német szociálped.-i irányzat képviselője, a lipcsei egy. tanára. - Ped.-jának alapvetése az irányzat másik jelentős képviselője, Bergemann felfogásával szemben nem a biológiához, hanem kora német tört.-filozófiájának gondolatvilágához kapcsolódva a szellemtört.-i irányzat és a szociológiai szemlélet szintézisének megteremtésére törekedett. A szellemtört.-i áramlat felfogásán annak megállapításával lépett túl, hogy a tört.-i folyamatok csak úgy érthetők meg mélyebb rétegeikben, ha elfogadjuk az ember társas lény mivoltából adódóan azt a tényt, hogy a társ.-i élet tv.-ei egyben tört.-i tv.-ek is. Ebből adódóan a tört.-filozófia lényegében azonos a szociológiával, így a legfontosabb társ.-i tevékenység, a nev. is a szociológia eszközével értelmezhető. Az emberi élet társ.-i jellegéből fakadó társ.-i nev., a szociálped. alapelvei: 1. a gyermeket a társ.-i életre kell nevelni, mivel magatartásának következményei a másokkal való együttműködéstől és mások befolyásától függenek; 2. a nev.-nek szoros kapcsolatban kell állnia annak a társ.-nak a céljaival és eszméivel, amelyben a nevelő és a növendék él; 3. a célok és eszmék változásai ellenére minden ped.-i rendszernek rendelkeznie kell egy közös erkölcsi tartalommal, amely a közösség céljai iránti elkötelezettségben, és az ebből következő erkölcsi erényekben is megmutatkozik. A nev.-tört. terén úttörő munkát végzett a szellemtud.-i és szociológiai irányzat módszereinek összekapcsolása érdekében. - F. m.: Elemente der Erziehungs- und Unterrichtslehre. 1906.; Die Geschichte der Erziehung in soziologischer und geistesgeschichtlicher Beleuchtung. 1911.; Geschichte der sozialpädagogischen Ideen. 1920. - Ir. Saupe, E.: Deutsche Pädagogen der Neuzeit. 1927.; Chmaj, L.: Utak és tévutak a XX. század pedagógiájában. Bp. 1969. Németh András Szerkesztette: Lapoda Multimédia Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is |
|