1. Egy a Csad tótól délre lakó afrikai néger nép. 2.
Szumátra sziget (Szunda szigettenger) belsejében lakó maláji u. n. hegyi-maláji
nép neve. E név voltakép gunynév s magyarul azt teszi korhely, amely gunynevet
nekik a mohammedán vallásu malájiak adták. A B.-k valamivel kisebb termetüek,
de nem gyengébb testalkatuak mint a többi malájok, más testi sajátságaikra
nézve azonban sok tekjntetben eltérők. Főkép a bőrszinük különbözik a
többiekétől; sötét feketebarna bőrüek. Most már a hollandok fenhatósága alatt
élnek, de e mellett a régi községi életet folytatják. Minden falunak (melynek
házait cölöpökre építik) van egy előljárója (radzsa) több, községnek ismét van
egy fő-radzsája, aki a népgyüléseket vezeti. E népgyüléseken minden szabad
ember és pedig még a félíg felnőtt suhancok is részt vehetnek. Nevezetes
szerepet játszanak a közéletben a papok, amennyiben a legtekintélyesebb birák
szerepét viszik. A vallásuk ugy látszik indiai eredetü. Főistenségük a 7 mennyországban
lakó teremtő (diebátá),. aki e föld kormányzását három alistenségre bizta: A
B.-knak irásuk is van, már régóta vannak szent könyveik (pusztáhá), amelyeket
bükkfaháncsba kötve a községházakban őriznek. Jellemökre nézve az utazók
véleménye eltérő. Némelyek szerint vidorak, vendégszeretők, becsületesek,
bátrak; mások szerint pedig: alattomosak, verekedők, önzők. Csak a főnökök
élnek többnejüségben. Ha a B. házasodni akar, akkor vagy elszökteti vagy
megveszi a leányt, vagy pedig a leány szüleinél leszolgálja egy bizonyos időn
át. Az elkövetett bűntényekért birságot lehet fizetni, némely bűntényre azonban
halálbüntetés van szabva, mint p. a házasságtörésre. Igen érdekes, hogy némely
büntényekért a vétkest ünnepélyes lakomán megeszik. Ilyen emberhusevésre való
elítélés alá esik: 1. a házasságtörő, 2. mindaz, aki éjjel lop, 3. a hadi
fogoly, 4. aki ugyannabból a faluból vesz nőt feleségül és 5. a hazaáruló, vagy
aki háboru idején kivül rátör valakinek az életére, vagyonára stb. Az ilyen
elitéltet fekete karóhoz erősítik s azután a legkegyetlenebb módon leölik,
ugyanis az ünnepélyen résztvevő férfiak mindegyike egyegy darab testrészt,
husdarabot vág le magának a még élő ember testeből. (Az asszonyoknak az
emberhusevés meg van tiltva, de titokban szerét ejtik, hogy ők is
lakmározhassanak belőle, mert az emberhus a B.-knál izletes pecsenyeszámba
megy.) Annak előtte évenkint 60-100 ilyen emberhus-lakoma fordult elő, manap a
hollandok befolyása alatt e szokás mindinkább ritkább lesz. Régibb időkben még
a hosszasabb betegségben sinlődőket, meg a tehetetlen öregeket is megették
különös szertartások között. A kljelölteknek t. i. fára kellett mászni, s
azután a fát addig rázták, mig az áldozat a főldre bukott, mialatt azt
énekelték, hogy «eljött az idő, a gyümölcs megérett, illő hogy leessék». A
földre hullottakat azután a gyermekek vagy rokonok fölkoncolták és részint már
nyersen, részint sütve megették. Legizletesebbnek tartották a füleket, a
pofákat, a kezek tenyerét, a lábak talpát, valamint a szivet. Esznek különben
disznó-, bivaly-, kutya- és csirkehust, a huson kivül pedig rizst kukoricát
batátokat és burgonyát. Ételeiket spanyol borssal, gyömbérrel és betelborssal
füszerezik. A B.-k igen ügyes vadászok és a fegyvereket (lőfegyvereket,
puskaport) maguk készítik. Megmérgezett végü nyilakat is használnak. Ruházatuk
sok tekintetben festői. A vadászaton kivül földmiveléssel és háziiparral is
sikeresen foglalkoznak.
Forrás: Pallas Nagylexikon