Baudry
(ejtsd: bódri) Pál, francia festő szül. La Roche sur Yonban
(Vendée) 1828 nov. 7., megh. Párisban 1886 jan. 17. Szülővárosa ösztöndijjal
Párisba küldötte, ahol Drölling és Sartoris tanítvány a volt. 1850. Rómába ment
s a klasszikus, különösen pedig a velencei mestereket tanulmányozta Első müve:
A gyermek és a szerencse, és több dekorativ munkája a velencei iskolára vall.
Párisba visszatérvén, 1861-ig arcképet festett; más műfajbeli alkotásai ebben a
korszakban: A Vesztaszűz büntetése (1857) és Vénus toiletteje (1859). A
történeti testész terén első jelentékeny lépését 1861-ben tette Corday Sarolta
és Marat jelenetével, de 1863, a Gyöngy és hullám cimü képpel ujra visszatért
az ideálista festéshez, amelyhez különösen finom érzéke volt, mely megóvta
attól, hogy a közönséges érzékiségbe, akadémiai hidegségbe vagy alacsony
naturalizmusba sülyedjen. 1864. az olasz freskóképfestés s különösen Michel
Angelo tanulmányozására Rómába ment s ily impressziókkal telve hozzáfogott a
párisi új opera foyerjának festéséhez. Tiz esztendeig dolgozott a mennyezet
három nagy freskóján és az oldalfalak festményein. A nyolc muzsa alakján Michel
Angelo hatása félreismerhetetlen, a többi festmények szinezése és fölfogása
Veronesere és Primaticcióra emlékeztet. Főműve a párisi semmítőszék
mennyezetfestménye, mely az igazság megdicsőítését ábrázolja. E festményében a
forma nemessége a szinezés harmonikus nyugodtságával és a kompozició merészségével
egyesül. Az 1881-iki Salon diszérmével tüntette ki érte a művészt. 1882. az
Igazság allegóriája, majd az Ámor és Pszikhé menyegzőjét ábrázoló mennyezetkép
hozott újabb dicsőséget. B. arcképeit is a. keresetlen finomság és előkelő
szinezés teszi kiválóakká.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|