(gör., latinul teljesen: basilica domus); Az ó-görögöknél és
rómaiaknál B. elnevezést adtak a törvényhozás és az üzleti forgalom számára
emelt épületeknek. Ez az antik B. egy hosszukás négyszögletü épület volt,
melynek belsejét oszlopcsarnokok közép- és oldalhajókra osztották, ezen
utóbbiak fölött gyakran gallériával. Bejárata a hosszu vagy a keskeny oldalon
volt s a kijárattal szemben sokszor egy félkörü fülke (exedra, apsis) volt
elhelyezve. A B.-k mennyezete lapos. Ezen nagy, nyilvános B.-k rendesen a
városok forumán vagy a körül voltak elhelyezve. Igy a római forum első B.-ját.
a «B. Porciá»-t Cató censorinus építtette Kr. e. 185. a Curia mellett. A római
forumot köritő számos B. közül különösen az Aemilius Paulus által emelt B.
Aemilia és a Julius Caesar által megkezdett, de csak Augustus alatt bevégzett
Basilica Julia tüntek ki. A pompéji forum egyik keskeny oldalán három kisebb B.
áll egymás mellett. A nyilvános B.-nak ez az egyszerü alakja később mindinkább megváltozik; igy a B. Ulpiának mindkét keskeny oldalán van egy-egy fülke; Maxentius B.-ja
már egészen boltozott és két fülkéje közül az egyik a keskeny, a másik a hosszu
oldalon van stb. De az előkelőbb római lakóházaknak is voltak B.-ra emlékeztető
nagyobb csarnokaik, melyek még a későbbi időkben is megtartják általánosságban
az ős Basilica Porcia alaprajzának elrendezését. A közélet nagyjainak szükségük
volt ezen privát B.-kra, hogy számos tisztviselőiket, udvarlóikat és
pártembereiket, kik náluk naponként nagy tömegben összegyültek, kellőkép
elhelyezhessék. a szentírás bizonyitja, hogy az első keresztények isteni
tiszteletüket eleinte privát házakban, különösen pedig azoknak B.-iban
tartották és csak az üldözések megkezdésekor menekültek a katakombákba. Nagyon
természetes, hogy amint a kereszteny vallás győzedelmeskedésével az
istentisztelet számára nyilvános épületek emeltethettek azok a B.-k formáit és
elrendezését vették föl sőt még elnevezésüket is megtartották és Kr. u. a IV.
századtól kezdve azt majdnem kizárólagosan a keresztény templomokra
alkalmazzák. De a keresztény B. mindjárt kezdetben oly jelentékeny és
mélyreható változásokat tett a pogány B.-k elrendezésében, különösen a
katakomba-templomok emlékezetének még friss behatása alatt hogy azok mint
önálló koncepciók jöhetnek tekintetbe. Az ó-keresztény B. nagyjában megtartja a
pogány B.-k falaktól zárt hosszas négyszögü alaprajzát: Főhelye a bejárattal
szemben a félkörü fülke apszis ahol az oltár állott körülötte a papsággal: az
épület belsejét oszlopsorok egy szélesebb középés két keskenyebb oldalhajóra
(vagy egy szélesebb közép- és két-két keskenyebb oldalhajóra) osztották,
előudvarként hozzácsatolva a római lakóházak átriumát.
Az apszis kelet felé van irányozva. nyugat felől pedig a bejárás van,
melyen át oszlopcsarnokkal (m m) kerített udvarba. jutunk: a közepén van a
tisztálkodásra szolgáló kut (kantharus). A B. előrésze el van választva, ez a narthex a katechumenek gyülekező helye, kik még nem tagjai
ez egyházközségnek. Az északi mellékhajóban vannak a férfiak, a déliben a nők. A község előkelő férfiainak és a szerzeteseknek helye a senatorium és az előkelő és szerzetes nőké-a mathimonoeum. A közép hajóban alacsony
korlát zárja körül a chorust, melyben két emelvény (ambo) van, a délin az
epistolát és északin az evangéliumot olvassák föl. A chorusból lépcsők vezetnek
fel a szentélybe, ahol az oltár áll, vele szemben hátul az apszisban a
felsőbb papság székei között a püspök széke, a katedra. A középhajó
fölül vagy látni engedi a tetőszerkezet gerendázatát, vagy azt
táblázatos deszkaborítással födi. Az oldalhajók tetemesen alacsonyabbak a
középhajónál, hogy félereszü tetőik fölött még ablakok nyilhassanak a középhajó
hossz-falaiban. A közép- és oldalhajót egymástól ivezetes oszlopsorok vagy
pillérek választják el. A B.ezen egyszerü alakja tovább fejlődik azáltal, hogy
a hajókat az apszistól egy kereszthajó választja el s ezáltal A San Paolo fuori
le mura B. a templom alaprajza. keresztalakuvá válik. A hosszuhajó és a
kereszthajó érintkezési pontján van a főoltár, fölötte egy nagy boltivvel a
diadalivvel melyet néha két különálló oszlop is tart. Az oltár alatt egy kis
kriptában voltak a szentnek ereklyéi, kinek tiszteletére a B. épült. A B.
külseje egészen egyszerü volt. Annál diszesebb volt belsejük; az értékes arany
és ezüst fölszerelések, a szingazdag szőnyegek, a mintákba rakott sokszinü
márványlapokból álló padozat, és különösen az aranyos alapu mozaik diszítések,
melyek az apszist és a falak felső részét gyakran teljesen elfödték,
csodálatraméltó harmonikus hatást kölcsönöztek a B. belsejének. A B: knak
tornyuk nem volt, az nagy ritkán csak mint harangláb állt a templom mellett és
attól elkülönítve. E tekintetben csak a hazánkban Szent István idejében épült
bazilikák tesznek kivételt, melyeknek mind a 4 sarkán egy-egy torony állt (a
székesfehérvári és a nagyváradi). A fönmaradt B.-k között ugy régiségre mint
nagyszerüségre nézve első helyet foglal el Rómában a Theodosius és Honorius
császárok idejében épült San Paolo fuori le mura (a falakon kivül épült Szt.
Pál) temploma.
Forrás: Pallas Nagylexikon