Befana
a vizkereszt (jan. 6.) napja gör. epifania (l. o.) nevének
olasz, népies Befania ejteséből elvont és személyesített, még pedig a
szenttörténeti Herodiassal egynek képzelt alak, kinek a bolygó zsidóéval és a
germán zord vadászéval (der wilde Jäger) egyenlő halál utáni sorsa egyike a
középkor legelterjedtebb legendai tárgyainak. A B. ma Olaszországban olyan
gyerekijesztő mumus, minő a Mikulás kiséretében járó krampusz, v. a németek
Knecht Ruprecht-je. Velencében Dona Bruta, Bresciában Beróla, a Friaulban
Redodese v. Aredodese a neve. A róla szóló népmondák egyike szerint az ablakhoz
hítták, mikor a napkeleti három király épp arra ment, de azzal felelt a hívásra,
hogy most nem ér rá, a szobát kell söprenie, majd megnézi őket, ha
visszajönnek. Ezért követik a B. képét jan. 5-én este körülhordozó kocsit
Firenzében égő söprükkel, vagy magát a B.-t ábrázoló bábot állítják, kezében
söprüvel, az ablakba. Rómában a B.-nak öltözött gyermekek vállukon
nyalánksággal, csemegével töltött harisnyát, egyik kezükben égő lámpást, a
maikban meg hosszu nádpálcát visznek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|