Berakott fémmunkák
Az iparművészetnek ezt az ágát tausirozásnak és
damaszcirozásnak is nevezik. A tausirozás a tausia olasz szótól ered, mely
rokon a tarsia szóval, mind a kettő berakott munkát jelent, csakhogy az első
fémre, a másik fára vonatkozik. A franciák incrustationnak vagy damasquinurnek
nevezik. A tausirozás célja az, hogy nemtelen fémeket (vasat, acélt vagy
bronzot) nemes fémekkel való berakással értékesebbé tegyenek. Az ötvösségnek ez
a külön ága ma is nagyban divatkozik a jakutok között, továbbá Indiában és Japánban.
Ezt a művészetet már Theophilus Presbyter (élt a XI. sz. első felében) ismerte
s róla Schedula c. művében (3. könyv XC fejezet) meg is emlékezik, azonban a
műiparnak ezt az ágát a későbbi századokban elfeledték, mig végre a XVI.
sz.-ban Benvenuto Cellininek sikerült ujra föltámasztani. Különösen jeles
tausirozó művészek voltak a milanói, müncheni, augsburgi és eibari
fegyverkovácsok; ujabban ez a művészet az aranyművesség egyik ágát alkotja. A
tausirozó munkákat őseredeti helyükön Japánban és Indiában úgy készítik, hogy a
nemtelen fémet fecskefark alakuan kivésik és ebbe a mélyedésbe az arany illetve
ezüst drótot beverik; ezek a díszítmények vagy egy síkot alkotnak a díszítendő
fém felületével, vagy pedig abból reliefszerüen emelkednek ki. Más mód szerint
a tárgy fölszinét durván verik, ezután fölhevítik és a nemes fémszálakat
rákalapálják. Ez a munka könnyebb ugyan, de nem oly tartós. Sok esetben a már
tausirozott tárgyat savakkal etetik, hogy a nemes fém-díszítmény jobban
kiemelkedhessék.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|